maandag 20 maart 2017

E-bike gekocht

Ik fiets ongeveer 7000km per jaar, waarvan de helft woonwerkverkeer. Dit jaar alleen al heb ik al meer dan 1200 woon-werk-fietskilometers gemaakt, dus ik verwacht dit jaar hier ver boven te gaan zitten. Hiermee heb ik zo'n 60 liter benzine, E168,- aan autokosten, en 400 kilometer aan filegevoelige snelweg uitgespaard, en daarmee zo'n 30.000 kcal verbrand.

Waarom dan een E-bike? Mijn vrouw heeft een mindere gezondheid dan ik, en voor haar is kleine stukje met de fiets al zeer vermoeiend. Daarom heb ik haar een E-bike kado gedaan. Dit is een flinke investering, maar ik denk dat deze snel wordt terugbetaald: mijn vrouw gaat nu veel vaker met de fiets ergens heen, waardoor haar conditie beter wordt, en de auto vaker thuis blijft. En het belangrijkste is dat we nu vaker samen kunnen gaan fietsen.



Ik hoor veel mensen vaak klagen over e-bikes: bejaarden die onverantwoord hard rijden, mensen die denken dat ze aan sport doen, maar niet echt doen etc. Ik heb dit probleem totaal niet. Ik vind het prettig dat mensen een stuk sneller gaan. Ik rij ongeveer 30-35 kilomter per uur. Iemand benaderen die 10 km/u gaat is veel gevaarlijker dan iemand die 20-25 km/u rijdt naderen.
En wat betreft gezondheid: de grote voordelen van fietsen is het buiten zijn en het bewegen. Daarmee is een E-bike niet verschillend van een gewone fiets. Mijn vader van 70 heeft het vorig jaar ook een E-bike gekocht. Hij fietst elke dag ongeveer 40 kilometer. Zijn conditie wordt langzaam steeds beter, zodat hij de trapondersteuning steeds lichter zet.

Dus hulde aan de E-bike! (maar ik ben blij dat ik zonder kan)

zie ook:
wat kost een auto en hoe bespaar ik erop

8 opmerkingen:

  1. Bij ons staat de e-bike ook op de agenda. Zelf fiets ik naar het station. Mijn vrouw zou dan met de e-bike naar het werk kunnen. Duurt iets langer dan met de auto, is veel gezonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier heb je waarschijnlijk veel plezier van!

    Zelf 4,5 jaar geleden 1 gekocht voor woon/werk verkeer. Inmiddels 25.000 km.
    Langs de file fietsen, en veel kleine ritjes naar de winkel oid, meer ontspannen dan in de auto zitten.
    Kortom, ik zit inmiddels liever op de fiets dan in de auto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het buiten zijn vind ik heerlijk en toen ik door artrose in handen een gewone fiets niet meer in balans kon houden heb ik een driewieler e-bike gekocht via MP, ik ben er erg blij mee. Het is even een stap op zo'n gehandicaptenfiets te stappen, maar dat had ik ook de eerste keer dat ik met een boodschappenkarretje liep.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lees je wel goed in over het onderhoud van de accu. Zo voorkom je onnodige kosten voor het vroeg vervangen. Stond een goed stuk in de volkskrant nog niet zo lang geleden.
    Kan je een hoop geld schelen. Veel fiets plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben jaren terug al de auto van vriendin ingeruild voor een elektrische fiets. Nog nooit spijt van gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de e bike nu 4 jaar. En nog nooit geen seconde spijt gehad. Ook ik had het nodig voor mijn gezondheid. Het gewone fietsen ging nog maar een paar km. En nu fiets ik zo 25 km. Ook met ondersteuning omdat mijn man geen e bike heeft. Ik kan me aanpassen aan zijn tempo. Ideaal. Een hele nieuwe wereld is weer voor me opengegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind een batterij trapper niets voor mij, no way maar zie ook dat het anderen juist stimuleert, altijd beter dan en benzine brommert en zeker als het mensen meer laat bewegen buiten, want rustig trappen is ook goed. Daarnaast is het een aantrekkelijk woon-werk verkeer. Maar voor met zelf is het een no go area en niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen