maandag 29 mei 2017

Alles groeit!

Nu met dit weer alles groeit en bloeit leek het me mooi om te laten zien wat voor leven we in onze tuin hebben. Allereerst zijn onze twee kuikentjes geen kuikentjes meer, ze zijn ruim een jaar, en leggen veel eieren:
Een van de witte moeders is een paar maanden geleden helaas overleden, maar met z'n drieen vermaken ze zich prima. Zijdehoenders zijn een stuk kindvriendelijker dan het andere gebroed (geen idee hoe het ras heet, ik gok Sussex), maar zijdehoenders zijn luxepaarden: ze lusten alleen graan en wormen. De andere twee lusten werkelijk alles, dus ze hebben onze gft bak vervangen.


Over meelwormen gesproken: die zijn ook nog steeds alive and kicking:
Ik vertel er niet zoveel over, omdat er niet zoveel over te vertellen valt. Het is wel noemenswaardig dat ik deze meelwormenpopulatie nu al 2 jaar in leven houdt. Zo lang hebben vroeger mijn goudvissen nooit uitgehouden. Ik heb nog wel ideeen om een beter geisoleerd hok te maken, maar dat is er nog niet van gekomen. 

Wat hebben we nog meer? Onze leibomen staan in bloei, de hele bomen zijn bedekt met witte bloemetjes:

Ook het groene dak bevalt nog steeds prima, want dat is het stukje tuin dat het minste onderhoud vergt. Ik ben echt fan geworden van vetplanten, dus heb ik op meer plekken in de tuin vetplanten gezet. Waarom zou je de voortuin met gras inzaaien? Gras is saai en je moet het maaien en sproeien. Geef mij maar een mooie deken van vetplanten: het hele jaar door een tapijt van variatie, en nul onderhoud!

Over weinig onderhoud gesproken: wij zijn zoiezo fan van passief tuinieren. Een schoffel gebruik ik nauwelijks, want die maakt alle insectenholletjes en wilde planten kapot. We laten de boel gewoon groeien, en alleen de planten die we niet willen trekken we uit. Zo ontstaan er van allerhande korenbloemen die bijen aantrekken:
Bijen dus. Bijen vinden onze tuin heel fijn. Misschien te fijn, want ik zie de hele dag door bijen in en uit dit vogelestje vliegen. Misschien zijn ze van plan om een nest te beginnen, en dat is toch iets te veel van het goede. Als dat gebeurt, dan hoop ik een imker blij te maken met deze populatie.
Maar zoals altijd houdt de natuur zichzelf in evenwicht, want de overstek van ons huis is een heus zwaluw-rijtjeshuis. Ik denk dat er minstens 5 nesten zijn, en ze kakken de hele muur onder:
Vinden we dit erg? Persoonlijk had ik liever dat ze hun behoefte ergens anders deden, maar voor de rest zijn we erg blij met deze beestjes. Ze eten namelijk heel veel muggen en ander vliegend gespuis. Bovendien is het een lust voor het oog om ze te zien. Elke ochtend en avond scheuren ze krijsend tussen de huizen door, soms rakelings boven mijn hoofd. Met deze acrobaten boven onze tuin hoef je nooit meer naar Star Wars te kijken, want een Tie-fighter is niets vergeleken de kapriolen die deze beestjes uithalen.

We hoeven al bijna niet meer op vakantie, van de tuin is rustgevend genoeg!

zie ook:
mijn doe het zelf projecten

6 opmerkingen:

  1. Passief tuinieren... had ik nog niet van gehoord, als term dan.

    We hebben dit weekend besloten om een deel van ons gras niet meer te maaien en de natuur zijn ding te laten doen. Een ideetje van de kinderen. Ik ben benieuwd wat het gaat geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. passief tuinieren bedenk ik hier ter plekke, permacultuur bestaat wel.

      leuk experiment!

      Verwijderen
  2. Wij zitten achter rondom helemaal in het groen en de mussen poedelen er lekker op los in het losse zand.
    Ik mis het boompje aan de zijgevel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moest erg lachen om de volgende zin. Over weinig onderhoud gesproken: wij zijn zoiezo fan van passief tuinieren.
    Iemand die sowieso vreselijk veel verstand van hypotheken heeft en dan sowieso verbasterd tot zoiezo. Maar even naar de kern, welke soort vetplanten?

    BeantwoordenVerwijderen