maandag 4 september 2017

Hoe bevalt mijn baan als leraar?

Vorig jaar schreef ik dat ik een belangrijke stap had gemaakt in de weg naar financiele vrijheid. Vanaf september 2016 heb ik mijn contract teruggeschroefd van 36 naar 32 uur. De tijd die hierdoor vrijkomt ben ik gaan besteden aan iets wat ik echt leuk vind, namelijk lesgeven! Ons zoontje is sinds het vorig jaar naar een school met een hoogbegaafden afdeling gegaan, en ze zochten nog een "scienceleraar".

Mijn vergoeding was de maximaal mogelijke vrijwilligersvergoeding, namelijk 1500,-. Misschien is dit niet heel veel voor 40 lessen geven en alle voorbereiding die er aan vooraf gaat, maar voor mij snijdt het mes aan meer dan 1 kant:


  • ik heb nog maar weinig leservaring. Wellicht leer ik meer dan mijn leerlingen.
  • ik heb de mogelijkheid om meer tijd bij mijn zoontje te zijn, en ik krijg meer mee wat er speelt in zijn klas. Zijn klasgenootjes zijn af en toe wel in de war, want die weten niet of ze me "papa van [...]" of "meester [...]" moeten noemen.
  • de school is ongeveer 10km van onze woonplaats. Gelukkig hebben we een carpooltje gemaakt met andere kinderen, zodat we steeds met 4 kinderen in een auto zitten. In plaats van dat ik de kinderen 's ochtends breng en 's middags haal, blijf ik gewoon op school, zodat ik maar 1 in plaats van 2 keer hoef te rijden. De overige tijd vul ik meestal als leesouder of ander hulpje, en als ik echt niets te doen heb ga ik in de lerarenkamer wat werken.
Maar de belangrijkste motivatie is dat het ontzettend leuk is! Ik heb bijna de volledige vrijheid over wat ik ga vertellen, en ik ben gevrijwaard van administratieve dingen, zoals toetsen en rapporten. Het doel van de les is namelijk dat de kinderen enthousiast worden van wetenschap en wetenschappelijk inzicht krijgen, en dat doe je niet met saaie toetsen.
In plaats daarvan kom ik met sterke verhalen, youtube filmpjes, maar vooral ook veel proefjes om in de klas te doen. We hebben het gehad over ruimtevaart, astronomie, het weer, beweging, computerprogramma's, fotografie, noem maar op. Daarbij leg ik vaak de nadruk op wie iets uitgevonden heeft. Klinkt misschien als een grijze geschiedenisles, maar door de uitvinders/wetenschappers te benoemen wordt het juist persoonlijker: waarom heeft iemand iets ontdekt? Waarom is het juist op dat moment ontdekt, en niet eerder of later? 
De beste blijk van waardering was te merken aan de blije gezichten en de verhalen van ouders "mijn zoon/dochter kwam laatst met een enthousiast verhaal thuis over de les...".

Het bevalt mij en de school zo goed dat ik dit schooljaar maarliefst 5 klassen les mag geven!
Misschien kan ik over een paar jaar stoppen met mijn kantoorbaan:-) Maar dan moet ik eerst nog gaan uitzoeken hoe ik voldoende vergoeding krijg zonder dat de mensen van de blauwe enveloppen alles opstrijken.

zie ook:
stapje gezet richting financiele vrijheid

13 opmerkingen:

  1. Helemaal goed, als je van je hobby je beroep kunt maken.
    Wij zijn in de vakantie naar het Bizarium geweest, daar zit vast wel iets tussen om in de klassen te delen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk man! Blij dat je met plezier minder bent gaan werken en meer voor je zelf (en de kids) kan betekenen. Je bent een mooi voorbeeld voor anderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat leuk! Om ze enthousiast te maken voor science. Ken je de poster van Astrid Poot? En de klooikoffers? Zo te googelen als je zoekt op "50 tools" en "Samen klooien". Je kan de poster downloaden en zelf uitprinten...als kids die poster thuis hebben hangen doen ze misschien thuis ook wat proefjes met de ouders.(kinderen zijn vaak wel enthousiast, de ouders zijn vaak een struikelblok, want die vinden iets te vaak dingen gevaarlijk, oppassen en eng)
    Veel plezier, hoewel ik denk dat dat wel gaat lukken.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt, ik verbaas me er vaak over hoeveel dingen te vinden zijn voor kinderen. Het is zulke wildgroei, dat het moeilijk is om echt leuke dingen te vinden. Deze ga ik zeker bekijken.

      Verwijderen
    2. Deze dame is erg actief met kinderen en "zelluf doen/zelluf maken" zoals zovelen in de snel groeiende Makerspace. Vaak zijn het leerkrachten die zich bezighouden met Makerspaces en proberen ze zoiets in school op te zetten.

      Verwijderen
  4. Mooi dat je het lesgeven zo leuk vindt! Ik ben net aan mijn 17 schooljaar als docent scheikunde begonnen. (ook geef ik NaSk en in het verleden ook ANW, wiskunde en rekenen).

    Misschien dat je in een later stadium ook volledig docent wordt waar enthousiasmeren een onderdeel is van een scala aan vaardigheden.
    Ik zet in klas 4 (vooral havo) toetsen nl. WEL in om te leren (formatief toetsen) en ze worden er bloedfanatiek van en gaan een 8 herkansen om een 10 te kunnen halen. De meeste toetsen zijn summatief en zijn niet per definitie saai. Soms is iets dat wel en is het goed dat leerlingen leren dat niet alles leuk hoeft te zijn.
    Verder deel ik nog wel je mening dat practica onmisbaar zijn en die doe ik dan, met vrijwel alle klassen van 2 t/m 6, dan ook elke week.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat het lesgeven zo goed bevalt! Ben benieuwd hoe je de blauweenveloppenmensen zoveel mogelijk buiten de deur gaat houden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt wel meegekeken hoor;-)

      Verwijderen
    2. Aftrekposten is het antwoord op veel belasting.

      Verwijderen
    3. ik ga niks illegaals doen hoor, dat zou de school ook nooit toestaan:-) Maar er zijn meestal veel manieren om creatief te boekhouden.

      Verwijderen
  6. Leuk dat het zo goed meevalt!
    In Belgie is de vergoeding maximum 33,36 euro per dag én een maximum van 1.334,55 euro per jaar. Ongeveer hetzelfde dus. Wel leuk dat het zo kan, en leuk is voor jou en je zoon.

    BeantwoordenVerwijderen