maandag 18 juni 2018

Op dieet

Een paar weken geleden heb ik besloten om mijn dieet te veranderen. Dit is misschien een beetje vreemd voor iemand met een BMI van 21 die gemiddeld 200km per week op een racefiets zit. Ik heb een keer berekend hoeveel calorieen ik nodig heb, en dat klinkt niet bepaald als een dieet.
Toch vond ik het nodig om mijn eetpatroon te veranderen. Voornaamste reden is dat ik voorheen alles vrat wat mijn pad kruiste. Als iemand op het werk vlaai trakteert, dan was ik er als eerste bij. En ik was er ook al eerste bij om een tweede stukje te pakken...en als er nog over bleef, dan was ik meestal niet de beroerdste om het derde stukje te pakken. Ook had ik weinig zelfcontrole. Mijn lunch was meestal al voor 10 uur opgegeten, maar gelukkig had ik nog wat repen in mijn bureaulade voor de rest van de dag. Dit past niet echt bij een minimalistische levensstijl. Een minimalist behoort zich te beheersen, en te genieten van de kleine dingen des levens. Eten heeft een groot aandeel in iemands ecologische footprint. Ook is het niet goed voor je tanden om de hele dag door te snaaien. Ten slotte ben ik ook bang voor het "Erica Terpstra-effect": wat gaat er met me gebeuren als ik een lange tijd niet kan fietsen?

Dus tijd voor nieuwe regels:
  • ik hou het op drie maaltijden per dag. Ik hoef me dan niet te barsten te eten, gewoon totdat ik genoeg heb.
  • tussendoortjes mogen alleen bij sociale gelegenheden. Dus 1 stukje vlaai bij een verjaardag, 1 koekje bij de koffie of een paar biertjes op een avond. Gewoon met mate.
  • Voor de rest drink ik alleen thee of water.
Na twee weken kan ik zeggen dat het me best goed bevalt. De eerste dagen had ik continue honger, maar ondertussen kan ik prima de hele ochtend werken zonder naar mijn broodtrommel te grijpen. Blijkbaar gaat het lichaam wennen aan het feit dat de honger niet gestild wordt. En doordat ik minder eet, ben ik meer gefocused om wat ik nodig heb op te eten in plaats van ik op dit moment wil eten. Zo eet ik vaker een handje nootjes of iets waar juist veel proteinen in zitten. Dit zijn de stoffen die vegetarische sporters vaak te kort komen.

Maar ik moet wel iets meer gaan eten, want mijn BMI begint richting de 20 te zakken. Volgens mij heb ik hier het minimalisme wel bereikt!

12 opmerkingen:

  1. Grapppig. E=Ik heb een heel ander idee van "een minimalist". Niet iemand die zich behoort te beheersen, maar iemand die met aandacht geniet van wat er is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, misschien druk ik me niet helemaal lekker uit, maar volgens mij bedoelen we ongeveer hetzelfde: geniet van minder eten, zonder continue te hunkeren naar meer.

      Verwijderen
    2. of iets anders =L, smaken verschillen.

      Verwijderen
  2. Mijn ervaring is dat als ik veel koolhydraten eet ik de hele dag door blijf "snaaien". Als ik daarop let en meer eiwitten en vetten eet voel ik me veel beter en denk ik veel minder aan eten. Het zijn de suikers die mij doen blijven eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oef ik ben ook maar eens mijn BMI gaan bekijken. Aangezien ik redelijk aan het afvallen was door ook geen tussendoortjes meer te eten en Vega ben geworden een paar maanden terug. BMI is nu 19.....niet meer afvallen dus....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tussen 18,5 en 25 wordt als normaal beschouwd, dus volgens mij kan je inderdaad stoppen met afvallen:-)

      Verwijderen
    2. Ik ben vegetarisch en zonder suiker.
      Het zijn de noten en alle andere lekkere dingen die zorgen dat het afvallen er bij inschiet.....
      Maar ik mag niet klagen.

      Verwijderen
  4. Als je op je voeding gaan letten kun je beter wél tussendoortjes nemen anders ga je misschien als nog snaaien ;-)
    3x gezonde maaltijd en 3 gezonde tussendoortjes (dus geen vlaai of repen) fruit, cracker, yoghurt etc ;-)

    Woow 200km fietsen per week.. dat doe ik je niet na hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoe minder suiker je eet, hoe minder honger/trek/urge je hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi idee! de manier waarop ik met voedsel omga, is niet alleen slecht voor mij, maar zeker ook voor de wereld - ik zou willen dat ik wat meer zelfbeheersing had... Ik zou graag willen "genieten van genoeg" - dus lekker eten, maar niet teveel, en vooral: genieten van wat ik eet (en dat mag soms ook best wel eens wat luxe / overbodig zijn: een pilsje, een ijsje op zijn tijd: heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed van je ! Wij halen alleen voor het weekend wat lekkers in huis of als we weten dat er bezoek komt. Manlief gaat sinds een paar weken weer op de fiets naar zijn werk hij is 3 kilo afgevallen. Zelf werk ik veel in de tuin ..workout :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het resultaat is er naar, mooie tuin hebben jullie!

      Verwijderen