donderdag 9 januari 2014

en de winnaar in de zorgverzekeringcompetitie is...

Ik was nog vergeten te vermelden welke zorgverzekering ik uiteindelijk heb gekozen. Ik heb geen goedkopere verzekering meer gevonden dan die van Anderzorg. Bovendien kwam ik erachter dat een collega al bij Anderzorg zat, dus hebben we ieder 20,- korting gekregen. Een dag erna heb ik mijn vrouw ook uitgenodigd om een verzekering bij Anderzorg te nemen, dus daardoor hebben we nogmaals 40,- korting gekregen.
Ik was van plan om de premies voor ene jaar ineens te betalen, maar toen viel me iets op: jaarlijks betalen levert een korting van 3% op, maar halfjaarlijks levert nog steeds een korting van 2% op. In het eerste geval betaal je de premie gemiddeld een half jaar eerder. 3% winst over een half jaar geld wegzetten is ongeveer gelijk aan een jaarlijkse rente van 6%. Maar als je per half jaar betaalt, dan betaal je de premie gemiddeld maar een kwart jaar eerder, dus heb je eigenlijk 8% rente per jaar! Uiteraard heb ik minder geld geinvesteerd, dus ook minder opbrengst. Maar om de premie jaarlijks te betalen wordt de capaciteit van onze buffer erg onregelmatig, en kan ik wellicht pas later in het jaar een extra storting op de hypotheek doen. Die extra storting staat nu gepland voor zodra het vakantiegeld binnenkomt.

1 opmerking: