dinsdag 28 oktober 2014

Hoe voelt dat nou, aflossen?

Afgelopen maand heb ik dus voor de eerste keer een afgelost op de aflossingsvrije hypotheek, in plaats van steeds bij te storten op de spaarhypotheek. Hoewel ik een zeer nuchter persoon ben, wil ik toch een onderzoeken wat het verschil in gevoel is.

Het grote verschil is dat mijn hypotheek nu echt officieel E2000,- kleiner is geworden. Ik ben dus echt E2000,- minder afhankelijk van een geldverstrekker. Bij storten op een spaarhypotheek is dit niet geval. De lening blijft even groot, maar er komt meer geld te staan op de rekening van de geldverstrekker. Dus eigenlijk wordt ik meer afhankelijk van de geldverstrekker.
Maar de andere kant van het verhaal is natuurlijk wat het in harde euro's oplevert. E2000,- bijstorten bespaarde me netto E12,37 per maand; aflossen slechts E4,93 per maand. Dit is natuurlijk niet helemaal eerlijk, bij aflossen is de schuld na 30 jaar echt kleiner geworden, bij bijstorten niet. Maar als ik het vertaal naar een rentepercentage, dan levert aflossen me 3% op, en bijstorten 6%.

Procedureel heeft aflossen ook wel zijn voordeel. Bij bijstorten moet ik eerst een voorstel doen, waarna de hypotheekverstrekker een nieuwe offerte gaat maken. Dit kan soms 2 maanden duren. Bij aflossen mag ik gewoon onaangekondigd een bedrag storten, en de rente wordt vanaf die dag aangepast. Ook hoef ik niet naar de bandbreedte te kijken.
Dit heeft dan ook wel weer een nadeel: om optimaal van de bandbreedte gebruik te maken, moet ik elke jaar een storting doen. Bij aflossen is de vrijheid zo groot, zodat ik niet gemotiveerd wordt om extra af te lossen.

mm...dit had een stukje over gevoel moeten worden, maar uiteindelijk staan er nog alleen maar getallen in. Enfin, mijn gevoel zegt: 3 keer grotere daling van maandlasten voelt op dit moment het beste. Hier heb ik in ieder geval de komende 26 jaar plezier van. Aflossen is vooral een investering voor na die 26 jaar, als ik geen HRA meer ontvang.

zie ook:
een overzicht van mijn aflossingen / stortingen
mijn aflossingsplan 

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben tot nu toe 1x bijgestort en voor de rest afgelost op de aflossingsvrije hypotheek. Ik zit juist met de gevoelens andersom. Het is zo fijn om het geleende bedrag direct naar beneden te zien gaan. Bijstorten heeft alleen voor een daling van de maandlasten gezorgd van 50 euro, voelde toen goed want kunnen bijna de weekboodschappen van betaald worden. Nu in dubio of komende jaren bijstorten of toch maar zelf sparen. Zal je blog er eens op na lezen of er berekeningen staan en hoe die uitpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hypotheek is toch een duur grapje. Ik denk dat aflossen voor mij het fijnste zou zijn. Zoals bij mijn ouders. Zij hebben een hypotheek met vaste (geen variabele rente). Daar zijn ze nu gelukkig mee, besparen ze veel geld op. Maar zij hadden gekozen met een planning in 30 jaar hun hypotheek afgelost te hebben. Hun huis is dan ook echt van hun en dat geld houden ze altijd extra. Dat is (lijkt mij) toch een erg fijn gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het geld wat ik bespaar aan maandlasten ga ik uiteindelijke gebruiken om de hypotheek echt af te lossen. Ik heb de link naar mijn aflossingsplan toegevoegd

      Verwijderen