zaterdag 7 februari 2015

Zolderwand deel 2

Afgelopen lente heb ik een deel van het dakspant op zolder vervangen door een houten wand, zie hier. Sindsdien jeukt het om de hele wand af te maken, zodat de zolder eindelijk netjes is. Afgelopen maand hield ik het niet meer uit, en ben aan de slag gegaan.

Ik ben begonnen met een maken van een drempel voor de deur. Het spant bestaat op de grond uit twee balken. In beide balken heb ik een groep gefreesd, waar precies een plank in past:
Het volgende probleem was dat de stroomleidingen tegen een verticaal deel van het spant waren geschroefd. Juist op die plek moeten planken komen, dus moest de leiding verplaatst worden. Met wat hak- en kliefwerk kom je een heel eind:
Op de foto kan je heel mooi zien dat de leiding eerst midden over het spant liep, en dat hij nu links van het spant loopt. Ik heb de lichtschakelaar voor de achterzolder op de voorzolder gedaan. De rede is dat de scharnieren van de deur aan de linkerkant komen. Als de lichtschakelaar in de achterzolder zou komen, dan zou men eerst helemaal rond de deur moeten lopen voordat men de lamp aan kan doen. Wel heb ik een stopcontact bij de achterzolder gemaakt om te stofzuigen enzo.

Bij aankoop van dit huis stond er nog een deur in de garage. Die heeft oorspronkelijk tussen de keuken en de kamer gezeten, maar daar willen we nooit geen deur meer. Daarom heb ik de scharnieren uit het kozijn in de keuken gesloopt, en de deur verkleind, zodat hij op zolder past:




Het valt niet mee om een deur te stellen. Daarom heb ik eerst de deur erin gehangen, en daarna pas de sponning van het deurkozijn erin getimmerd. Zo past hij precies:

In dit deel van het spant hoefde ik geen balken te verwijderen, dus het was niet noodzakelijk om sterk hout te gebruiken. Daarom heb ik de boel gewoon met 9mm mdf bekleed en de boel opgevuld met balkjes van afvalhout. Aan de bovenkant heb ik wel dikker hout gebruikt, omdat ik hier de stalen ankers heb moeten verwijderen. De oplettende lezer zal de planken herkennen, omdat sommige van deze planken in de dresspiraat en het groen dak zijn verwerkt.




Ik ben er erg tevreden mee. Nu hebben we twee zolders: de eerste met laminaatvloer met de CV, wasmachine en de waslijnen. en de tweede met vloerbedekking, wat dienst kan doen voor speelkamer.

Totale kosten voor de hele muur:
hout: 130,-
verf: 16,-

Geen geld voor het verschil van een rommelhok naar twee nette kamers

Zie ook
zolderwand deel 1
mijn andere doe-het-zelf projecten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten