maandag 13 november 2017

Voegen

De laatste tijd heb ik niet zoveel zin om dingen aan het huis te doen, omdat ik het nogal druk heb met lesgeven. Bovendien zijn bijna alle kleine klusjes gedaan. Het eerstvolgende kleine klusje is in de orde van muren eruit slopen enzo, en daar durf ik nog niet aan te beginnen. Tot afgelopen week.

Ik wilde op school uitleggen hoe cement en beton werkt, dus had ik bij de doe-het-zelver een zakje gehaald. De leerlingen hebben zich er prima mee vermaakt. Toen ik thuiskwam, herinnerde ik me er aan dat de voegen van de buitenmuur enkele lelijke gaten vertoont:
In een gat heeft zelfs iemand ooit een peuk gepropt, jakkes! Het stukje muur van de schutting was er een stuk erger aan toe, daar hebben de bovenste stenen ooit losgelaten, maar dat heeft de buurman gelukkig weer vastgezet:
Ik heb al veel geoefend met hout en metaal, maar van metselen heb ik weinig kaas gegeten. Voegen leek me een mooie eerste stap. Ik had helaas geen voegtroffel, maar met een plamuurmes kom je ook een heel eind. Dit is het resultaat:
 
Al met al viel het nog niet mee: er mogen geen holtes in de voegen komen, anders zijn ze niet hard genoeg. En toen ik een dag later naar het resultaat keek, bleek ik toch best veel specie over de stenen heen te hebben gesmeerd. Met een staalborstel heb ik de ergste vlekken verwijderd. Mijn vader zei nog: "voegen is een vak apart". Gelijk heeft-ie, maar voor deze paar voegen laat ik geen voeger komen.

zie ook:
andere doe-het-zelf projectjes

2 opmerkingen:

  1. Voor die resterende vlekken bestaan wel middeltjes, maar "voegen" kent ook vele andere betekenissen. Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je netjes bijgewerkt. Het lesgeven brengt je nog eens op ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen