maandag 11 december 2017

Hoe bespaar ik op mijn fietskosten?

Naast software ontwikkelaar en wetenschapsleraar, kan ik mezelf gerust een beroepsfietser noemen. Mijn reisafstand is ongeveer 30 kilometer enkele reis. De afgelopen jaren ging ik een stuk of 60 keer per jaar met de fiets, maar dit jaar heb ik tot nu toe al 115 keer de fiets gepakt:
Ik heb dus bijna 7000 kilometer fileleed vervangen door fietsgenot, en daarbij ongeveer E800,- uitgespaard. Voor mij is een racefiets het beste compromis: je kunt er erg hard mee, en is relatief goedkoop. Ik heb de mijne tweedehands gekocht voor E350,-, en ik verwacht dat hij zeker 5 jaar mee kan gaan. Bovendien is mijn route er zeer geschikt voor: van de 30 kilometer bestaat minstens de helft uit kaarsrecht asfalt fietspad.
Het nadeel van een racefiets is het onderhoud. Door de hogere snelheid, de dunnere banden en dunnere ketting (de ketting moet immers soepel over de buitenste en binnenste tandwielen kunnen) is een racefiets aan veel slijtage onderhevig. Voor een setje banden, remblokken, ketting en tandwielen ben je zo jaarlijks E100-200,- kwijt (ongeveer 2ct per kilometer), dus kan het geen kwaad om dit te optimaliseren.

Daarom bij deze een paar bespaartips voor de racefiets:
  • vermijd natte dagen. Vooral de ketting en remblokken slijten terwijl je er naar kijkt als het regent. Mocht je toch in een bui terecht komen: maak na de tocht de velgen, remblokken en ketting goed schoot, en vet de ketting opnieuw in. Gladde wegen zijn trouwens helemaal uit den boze. Niet alleen om het gevaar, maar vooral om het zout op de weg dat je fiets beschadigt.
  • In principe kunnen remblokken mee totdat je niet meer kunt remmen. Maar let er wel op dat het contactoppervlak langzaam verplaatst. Zo kan het zijn dat je na een tijdje niet op je velg, maar op je band aan het remmen bent! Ik ken mensen die zo met remblokjes van 5 euro een buitenband van 40 euro hebben vernield. Wil je je buitenband niet beschadigen, kijk dan af en toe goed of de remblokjes nog aansluiten op de velg. 
  • veel mensen vervangen buitenbanden al zodra het profiel niet meer zichtbaar is. Ik vind dit schromelijk overdreven. Een racefiets heeft nauwelijks profiel nodig, en voorbij het profiel zit nog heel veel band dat weg kan slijten. Vooral antilekbanden hebben vaak een erg dikke laag, zodat je nog veel langer op deze band kan doorrijden. Zelfs een plat loopvlak hoeft geen probleem te zijn. Mocht je toevallig de band er een keer af moeten halen (wegens lekke binnenband of kapotte spaak): leg de buitenband er dan andersom op. Wegen zijn namelijk een beetje bolvormig. Aangezien je meestal aan de rechterkant fietst, slijdt de band schuin af. Als de band andersom ligt, dan de andere kant meer afslijten. Zo kan je band weer een paar honderd kilometer extra mee.
  • zoals ik al aangaf: de ketting slijt erg hard. Het probleem is dat de tandwielen langer mee kunnen dan de ketting, maar een ketting wordt na verloop van tijd een beetje langer, waardoor de ketting gaat inslijten in de tandwielen. Bedenk dat het vervangen van alle tandwielen veel lastiger en duurder is dan het vervangen van een ketting. De ketting moet dus optijd vervangen worden.
    Nog beter is het om een stuk of 3 kettingen te kopen en te rouleren. Elke 1-2 maanden leg je er een andere ketting op, zodat de kettingen tegelijk slijten. Na een verloop van tijd gaan de kettingen wel wat oprekken, maar ze slijten alledrie even hard, en slijten ook even hard in de tandwielen. Als drie kettingen versleten zijn, dan zijn de tandwielen ook aan vervanging toe, dus dat komt mooi uit. Het is best wel wat werk, maar betaalt zich prima terug.

10 opmerkingen:

  1. De verbetering van conditie is een niet in geld uit te drukken pluspunt. Gerhard Hormann zal dit ondersteunen.
    De kosten van extra voeding zijn een effect, maar onbelangrijk. Conditie, afvallen een gestaald lijf, verbeterde concentratie en nog veel meer.

    Ik vind je een kanjer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, 115 keer? Held! Kom ik niet aan. Ben blijven steken op 40 keer dit jaar. Paar goeie tips trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die tip van de band er andersom opleggen kende ik nog niet. Bedankt.
    En ja natuurlijk ben je een topper dat je fietst, zouden meer mensen moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bedankt voor de complimenten! Overigens zit ik nu thuis te werken, sneeuw is niet goed oor fiets en auto:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Houd je er wel rekening met de richting van het profiel?
    Front-rear geeft de draairichting aan op voorband/achterband, Ze draaien altijd tegengesteld. Logisch als je bedenkt dat je vooraan remkracht wil en achteraan duwkracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, ik draai ze om zodra de band geen profiel meer heeft:-)
      op asfalt heb je niet veel profiel nodig.

      Verwijderen
  6. Outback Truckers vervangen de banden pas als ze compleet versleten zijn en lek rijden. Als de achterband sneller slijt dan de voorband, dan zou je die ook nog kunnen ruilen, dat zie je bij auto's ook vaak gedaan worden, maar dan van voor naar achter.
    Ik ga toch even naar de fiets van mijn zoontje kijken, want die heeft problemen met schakelen zegt hij. Een nieuwe ketting is het nog wel waard, anders straks na de winter een ander brikkie.
    Bedankt voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great, 7000 km dat is inderdaad een setje tandwielen en ketting.
    Mogelijk een ide, ik heb dit jaar een fiets met een 11 versnelingsnaaf en snaar aandriving gekocht.
    Moet zeggen zit nu op 4000 km (±5000 km/jaar) en het draaid nog als een zonnetje.
    De 11 versnellingsnaaf fietst wel wat zwaarder maar het verschil valt mee (althans op de 14 km die ik mag rijden).
    De tip mbt de banden had ik nog nooit gehoord maar mijn "ros" heeft ook iets bredere banden als je racefiets.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor daar inderdaad positieve verhalen over. Rohloff heeft al een naaf met 13 versnellingen. Zeker het overwegen waard

      Verwijderen