maandag 21 mei 2018

Eigen vermogen stijgt naar nul!

Iedereen doet zijn of haar financiele carierre op een persoonlijk tempo. Ik lees veel mensen die al financieel onafhankelijk zijn of het huis al afgelost hebben. Sommigen zitten nog steeds onder water. Na 8 jaar huizenbezit zijn we daar zelfs nog niet bij beland maar moeten we eerst nog een andere mijlpaal bereiken, want we hebben nog steeds een negatief eigen vermogen. Als je al onze bezittingen en schulden zou wegstrepen, dan hebben we nog steeds tekort.
Maar niet voor lang meer: terwijl onze schuld drie jaar geleden maarliefst 80% van ons jaarlijks inkomen was (ik deel de schuld door ons jaarlijks inkomen, zodat een het mooi dimensieloos getal wordt), zitten we nu nog met slechts 2% negatief eigen vermogen:

Met een beetje geluk en een beetje vakantiegeld moet dit zeker gaan lukken! Dus komende maand horen we niet meer bij de pakweg 15% van de Nederlanders die een netagief eigen vermogen heeft (zie cbs).

Dit betekent dus niet dat ons huis al boven water staat: er staat namelijk ook wat geld op de bank dat we (nog) niet in het huis stoppen. Maar het moment dat we boven water komen zal niet heel snel op ons laten wachten.

De vraag is nu wat ik met deze grafiek ga doen. Bij een negatief eigen vermogen is het intuitief om je vermogen door je inkomen te delen. Dit getal zegt dan iets over hoe snel je deze schuld te boven kunt zijn. Onze overheid doet precies hetzelfde: die deelt de staatsschuld door het BNP. Bedenk dat de staatsschuld van Nederland veel hoger is dan die van Griekenland, maar bij ons klaagt het ECB niet, omdat ons BNP veel hoger ligt.
Maargoed, wat zegt dit getal bij een positief vermogen? Het geeft nog steeds een orde van grootte van het vermogen aan. Maar wat als we minder zouden gaan werken? Dan delen we door een kleiner getal, en schiet de grafiek ineens de lucht in. Laat staan wat er zou gebeuren als we helemaal stoppen met werken.
Dus eigenlijk is het nu logischer om te delen door de uitgaven. Dan geeft dit getal een weer hoeveel jaar we zouden kunnen uitzingen op dit vermogen. Maar de ene keer delen door de inkomsten, de andere keer door de uitgaven klinkt ook niet heel wiskundig verantwoord.

Achja, als dit het ergste is waar ik me druk om maak, dan valt het wel mee. Iemand met goede ideeen hier?

9 opmerkingen:

  1. Geen goede ideeën, maar ik wil je wel even feliciteren. Mooie mijlpaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi vooruitzicht. De aanhouder wint! Gefeliciteerd.
    Qua bijhouden vermogen werk ik met absolute bedragen in plaats van percentages, dat is me veel te abstract.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaat goed, geen ideeën behalve het absolute getal. Wel een vraagje, wat neem je wel en wat neem je niet mee in je berekening?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn! Gefeliciteerd!
    En helaas, geen ideeën voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt allemaal! Ik neem mee de financiën, woz waarde, studieschuld, en restwaarde auto (op dit moment gelijk aan nul, de auto is 14jaar oud)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha ik neem hetzelfde mee, alleen de waarde van de auto niet..

      Verwijderen
  6. Goed bezig!

    Ik zou gewoon met een lijndiagram met twee lijnen gaan werken: de lijn zoals nu (delen door inkomen) aanhouden, ook in de toekomst. En dan gewoon een lijn erbij, met terugwerkende kracht, waarbij je deelt door je uitgaven. Is inderdaad logischer bij een positief kapitaal....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd en welkom bij 85% van de Nederlanders.

    Eens met mariimma, een lijntje extra.
    Trouwens voor mezelf heb ik er altijd nog een lijntje bij en dat is gewoon de waarde in Euries (dan wel op de tweede y-as).
    Moet zeggen dat zelf hier toch het meest naar kijk aangezien dit een lekker hard getal is. Alleen daar kan ik weinig mee aangezien een fors stuk van de waarde in steen zit (en dat eet zo lastig).

    Daarmee kom ik tot mijn laatste "getalletje".
    Hierbij kijk ik wat er gebeurd als de huidige hypotheek wordt overgesloten naar een nieuwe (zonder alle kosten, eenvoudig dmv een willekeurige website te kijken naar een hypotheek x, voor 30 jaar).
    Dit worden dan mijn nieuwe "theoretische" maandelijke uitgave welke ik deel door mijn "vermogen".
    Op die manier maak ik een schatting hoeveel maanden ik zonder inkomen kan "overleven" en wanneer ik theoretisch met pensioen kan gaan.
    Deze hoeveelheid maanden is puur theoretisch en zal, op dit moment in jouw geval nog geen lagere lasten geven, maar als je op ±50% van je hypotheek zit kunnen maandlasten fors lager worden als je hem opnieuw voor 30 jaar afsluit en kan je ineens eerder "stoppen" (uitgave p/m worden lager).
    Uiteindelijk ga ik dat, zeer waarschijnlijk, niet doen maar vanaf dat moment kan ik leven (en eten) van mijn vermogen hetgeen ik defineer als financieel onafhankelijk.

    Gr John

    BeantwoordenVerwijderen