maandag 9 december 2019

Mijn grafiekjes vinden renteboete betalen een slecht idee

Een paar weken geleden heb ik een nieuwe rentevaste periode gekozen voor m'n aflossingsvrije hypotheek. Maar omdat de rente nog 5 jaar vaststond moest ik een boete betalen, die ik als het goed is ruimschoots terugverdien. 
Het zag er erg mooi uit op mijn hypotheekgrafiek, maar mijn andere grafieken zien er minder rooskleurig uit. Neem de saving rate. Een stuk hypotheek aflossen maakt niets uit voor dit getal: het enige wat er gebeurt is dat er geld en hypotheek tegen elkaar worden weggestreept. Maar bij boeterente betalen is het een ander verhaal. In de toekomst zal dit een besparing zijn, maar voor nu is er geld verdwenen zonder dat er iets voor terug is gekomen. Gevolg: een lijn omlaag:

(blauw is maandelijkse saving rate, rood is het jaarlijkse voortschrijdende gemiddelde)

Eehm...de lijn schiet buiten de grenzen van de grafiek, laten we wat gaan uitzoomen:
Ik heb blijkbaar een record verbroken met een saving rate van -139,3%! Ik heb deze maand dus bijna twee en een half maandsalaris uitgegeven. En dan maakte ik nota bene mijn ex uit voor geldverkwister...
Mijn jaarlijkse gemiddelde zakt van 45% naar 30%. Zonder deze aktie zou ik een Badass Savers Silver zijn geweest...Anyway, het is allemaal voor een goed doel, als het goed is heb ik dankzij deze investering de komende 5 jaar structureel een paar procentjes saving rate extra.


Dan de buffer. De bufer druk ik uit als "hoeveelheid reserve" / "maandelijkse uitgave". Zo kan ik zien hoelang ik nog kan teren op mijn buffer. Overigens tel ik alleen mijn spaargeld, niet mijn lopende rekening. Normaal probeer ik minimaal 3 maanden reserve te hebben. Enfin, dat lukte aardig, tot deze maand:
Ik wilde deze boeterente dit jaar nog betalen, want in 2019 is de inkomstenbelasting wat hoger dan in 2020. Op deze manier ontvang ik meer hypotheekrente over deze boete. Het gevolg is dus dat ik nu een beetje op zwart zaad zit. Ik moet het met een paar honderd euro uit zien te zingen tot aan 15 december, als de hypotheekrente op mijn rekening wordt gezet. Ik heb het aan mijn ouders uitgelegd, en zij zouden het geen probleem vinden om even te moeten bijspringen. Over 2 weken ontvang ik mijn twaafde en dertiende maand, dus kan code rood weer ingetrokken worden. Het is een situatie waar ik geen gewoonte van wil maken.



zie ook:
Mijn plan dat 6,79% rente oplevert
Boeterente betaald: nu flink lagere lasten

7 opmerkingen:

  1. Je wet waarom je het doet, maar als je de grafieken ziet is het toch wel een beetje zuur. Fijn dat je ouders kunnen en willen bijspringen.
    Groet, Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. korte termijn vs lange termijn. Het dilemma van de mens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me wel eens af of een echtscheiding voor de vrouw meer oplevert dan een relatie on the long term?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tja, dit is extreem afhankelijk van de situatie. Vergeet niet dat er ook gezinnen bestaan waar de vrouw primaire kostwinner is. In mijn geval ga ik er flink op vooruit omdat ze veel uitgaf. Maar m'n ex ontvangt nu een hoop toeslagen, dus ik denk dat ze niet mag klagen.

      Verwijderen
  4. Tja nu een piek naar beneden, maar volgend jaar mei weer een piek omhoog.
    Van de boeterente etc. (inclusief bijkomende kosten) krijg je ieder geval weer 38.1% retour (of 49% afhankelijk van je salaris).
    Dat is tevens de reden dat ik dus nauwelijks meer naar maandoverzichten kijk en mijn plaatje 2* per jaar bijwerk (Jan en Juli) maar goed zo heeft iedereen zijn eigen systeem, echter ik zou me niet zo blindstaren op een maand.

    Gr John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt, de maandresultaten (blauw) zijn dermate ruizig dat er niks uit te concluderen valt. Ik kijk dus vooral naar de jaargemiddelden

      Verwijderen
  5. Ze gaan zich vast bedenken, jouw grafiekjes ;)
    Hanna

    BeantwoordenVerwijderen