woensdag 29 september 2021

De weg naar FIRE is saai

Ik ben niet de eerste die het ooit gezegd heeft, maar ik wil het toch gezegd hebben: de weg naar FIRE is saai. In de eerste jaren ben ik veel bezig geweest met bezuinigen, optimaliseren van hypotheek en excelsheets, en daarna...tja, dan kabbelt de boel een beetje voort: 

Saving rate

De saving rate is de afgelopen 10 jaar geleidelijk opgelopen. Voornaamste redenen zijn meer salaris, minder hypotheekrente en wat meer beleggingsinkomsten:

De laatste tijd zijn er wat dipjes ontstaan. Een paar dipjes zijn veroorzaakt door het afkopen van de hoge rente van stukken hypotheek. De laatste afname is veroorzaakt doorzat ik een dag per week minder ben gaan werken. Is dit erg voor FIRE? Ik denk dat het een mooie balans is tussen nu genieten en toch nog genoeg over kunnen houden. Kortom, ik ruil geld in voor tijd :-)

Wat betreft hypotheek is het zo mogelijk nog saaier: ik heb eigenlijk nog 1 hypotheek over die de moeite waard is om versneld af te lossen, namelijk de annuitaire hypotheek van 5.3% (lichtgroen). In het begin van het jaar heb ik daarop maximaal afgelost, en nu...tja, wachten tot het volgend jaar.



De grote vraag is: is het erg dat deze weg naar FIRE saai is? Ik vind van niet. Eigenlijk is het helemaal niet leuk om de hele tijd bezig te zijn met geld. Ik vind het heel prettig dat ik mijn leven zo heb ingericht dat er weinig geld weglekt, zodat er genoeg geld overblijft om zelden geldstress te hebben. In mijn studententijd en huwelijkstijd had ik het niet breed, zodat ik in een restaurant eerst naar de prijzen keek en dan pas naar de gerechten. Ik ben heel blij dat ik dat automatisme langzaam uit mijn systeem heb kunnen halen.

Genoeg tijd om te focussen op andere dingen, zoals lekker leven, en oja, wat verbouwingen, hierover later meer.

8 opmerkingen:

  1. Lekker Saai Geld is tijd! Goed bezig dus gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doordat het saai wordt, houden weinig mensen het lange tijd vol. Het vergt namelijk een lange adem. Zelf probeer ik me er af en toe aan te herinneren, dat deze saaiheid een luxepositie is, omdat we iedere maand kunnen aflossen en beleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'Saai' vind ik niet het juiste woord, je kunt ook ergens in berusten.
    Je gaat je op een gegeven ogenblik toch afvragen, welke klussen ga ik allemaal missen tot en met FIRE? Ik zie de laatste jaren ook een aantal bekenden op jonge leeftijd om me heen verdwijnen door die K-ziekte. Het blijft toch een beetje een weegschaal, wikken en wegen. Met FIRE kies je voor op safe of dood.
    Lekker klussen is altijd leuk of bierbrouwen doet het ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet je wat pas echt saai is? Moeten werken tot je 69e ;-)
    It's all about mindset.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geld is tijd wordt saai, vroeger had geld is tijd elke week een blog met geld is tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mijn blog vertegenwoordigt dus duidelijk de weg naar FIRE ;-)

      Verwijderen
  6. Je bent momenteel nog een van de onafhankelijke bloggers die er nog over zijn, bij je meeste "links" zitten er geldwolven achter. Woeeeeeeeeew

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik mis je blogs Rentenier

    На здоровье

    BeantwoordenVerwijderen