maandag 30 maart 2015

Hypotheekaflossen: dweilen met de kraan open

Na de euforie van vorige week wordt ik door onze gemeente weer met de neus op de feiten gedrukt: ons huis voor het derde jaar op rij 5% minder waard geworden:




Hoewel we de kosten koper al hebben afgelost, is het huis zoveel minder waard geworden dat het huis nog heel ver onder water staat. In onderstaande grafiek kan je zien hoe ver het huis onder water staat:
Zoals je kunt zien, zijn de bijstortingen en aflossingen (de kleine sprongetjes omlaag) en de geleidelijke daling (de automatische maandelijkse storting in de spaarhypotheek) slechts druppels op de gloeiende plaat: de WOZ waarde daalt elk jaar veel harder.
Ik weet het: net als bij verkiezingen tellen de tussentijdse peilingen niet, maar alleen het resultaat als er echt geoordeeld wordt, in dit geval als we ons huis zouden verkopen. En dat is niet aan de orde, zeker niet in deze situatie. Ook hebben we NHG, dus maken we geen aanspraak op rentekorting als we onder een bepaald percentage van de WOZ waarde zitten. Maar toch zou ik het een stuk fijner vinden als onze keet niet meer onder water zou staan. Ik kijk dus zeer uit naar onze "luctor et emergo mijlpaal", om het op z'n Zeeuws uit te drukken. In onderstaande grafiek kan je zien dat dit moment eerst in 2019 lag, maar nu pas in 2028 waarheid zal worden (als ik verder niets zou aflossen):

Of anders uitgedrukt: hoe lang duurt het op een bepaald moment voordat het huis boven water staat:

 

Kortom, een hoop zinloze en depressieve grafieken. Maarja, ik moet wat in de tijd dat ik aan het sparen ben voor een nieuwe bijstorting/aflossing.

zie ook:
het verloop van mijn hypotheekaflossing
het huis zinkt harder dan ik aflossen kan
eerste hypotheek mijlpaal bereikt

6 opmerkingen:

  1. ... tja... wat moet ik hierop zeggen... ...

    Herkenbaar...

    En deprimerend...

    En herkenbaar deprimerend...

    En.. het had nog erger gekund als je niets had afgelost (en daar kun je ook een grafiekje van maken!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja dat gevoel had ik ook toen ik de woz waarde ontving. Nou ja diep ademhalen en gewoon doorgaan. Zoals Marimma zegt, het was nog erger als je niet zou zijn gaan aflossen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha. Goede comments hierboven. Schouders ophalen. Hoofd omhoog. En doooooorrrrrr!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WOZ is hier ligt gestegen, scheelde wel een beetje. Maar dan nog is het deprimerend om te dat je nog zoveel moet aflossen om boven water te komen. Het kan natuurlijk wel snel gaan op het moment dat huizenprijzen weer (al is het maar) licht stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Woz is hier ook weer gedaald. Hoewel ik in het taxatierapport vreemde dingen zie staan, die mij weer moed geven. Volgens het taxatierapport is mijn huis maar 75m2 groot, maar dat is toch echt 100m2 door uitbouw en opbouw. Wat vervolgens wel weer in het rapport staat, maar mijn huis wordt toch vergeleken met kleinere huizen. Nog een vreemd iets: een huis met dezelfde WOZ waarde als mijn huis van vorig jaar is verkocht voor 15.000 boven die waarde en wordt gebruikt als vergelijking voor mijn woning. Mijn woning daalt een paar duizend euro, en die is 15000 gestegen... Ik ga ervan uit dat mijn huis ongeveer tussen die 2 bedragen in hoort te zitten. Dan nog staat mijn huis flink onder water, maar is het wel te overzien. Zeker ook met het potje in de spaarhypotheek. Nog 2 jaar flink aflossen en dan hopen we op 0 uit te komen.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt nog even de tijd en bent goed bezig, over 20 jaar ziet de wereld er weer heel anders uit.
    Nu even het bekende K gevoel, hadden wij ook een tijdje met onze aandelen, maar wie weet wonen we straks allemaal aan zee.

    BeantwoordenVerwijderen