maandag 2 november 2015

Terug naar web 1.0!

Toen ik een maand de lay-out van dit blog veranderde, was ik best zenuwachtig. Tegenwoordig zien websites er erg gelikt uit met overgaande kleuren en perfect uitgelichte plaatjes. Zou deze lay-out niet als kleuterwerk worden bestempeld? Gelukkig waren de reacties positief!

Dit blog ziet er allesbehalve "web 2.0" uit, met statische content, zelfgemaakte plaatjes, en weinig flitsende dingen.
De rede hiervoor is dat ik ben uitgekeken op web 2.0. Web 2.0 wordt op verschillende wijze gedefinieerd (zie bijvoorbeeld wiki). Zo zijn JavaScript en HTML5 technologieen die ik gebruik, maar officieel bij web 2.0 horen. Maar voor mij is web 2.0 vooral een niet-technisch concept:
  • Informatie is niet meer statisch, maar dynamisch: het verandert naar de behoefte van de gebruiker. 
  • Interactieve belevenis: iedereen kan dingen toevoegen, commentariëren etc.

Wat web 2.0 ons gebracht?


Het lijkt alsof de media-consument hier beter van is geworden. Het lijkt immers alsof we zelf de baas zijn geworden van de media, en dat we zelf bepalen wat we zien. Ik ben bang dat het tegengestelde meer waar is: web 2.0 is puur geoptimaliseerd op winstvergaring van de producer, door:
  • een overkill aan reclames, zodat internetten net zo irritant wordt als het kijken naar SBS6.
  • het grootschalig mijnen van persoonsgegevens, met als voornaamste doel om deze informatie door te verkopen
  • bronloos en schaamteloos kopiëren van tekst en plaatjes. Er bestaat geen taboe meer op het maximaliseren van je "kijkcijfers" ten koste van anderen. Intellectueel eigendom bestaat nauwelijks nog. Voor de duidelijkheid: ik vind niet dat er steeds een prijskaartje zou moet hangen als je iemands tekst/idee/plaatjes gebruikt, maar een bronvermelding is het minste wat je kunt doen.
  • titel van artikelen zijn extreem subjectief en dekken nauwelijks te lading. De titel heeft niet meer als doel op een artikel goed samen te vatten, maar om de aandacht te vestigen.
  • de afweging om een onderwerp te behandelen is niet meer "is het informatief?", maar "gaat de lezer op dit artikel klikken?". Het gevolg is dat goede wetenschapsresultaten nauwelijks nog kunnen concurreren met grappige quasi-wetenschap. Vooral lijstjes doen het geweldig, zelfs al staan ze vol met open deuren: "De 10 beste manieren om te besparen: 1. geef minder geld uit. etc...
  • door het overmatig kopiëren van informatie gaat informatie zijn eigen leven leiden. Op deze manier is het zeer eenvoudig om leugens de wereld in te helpen.
Dus wil ik tegen deze stroom inroeien:
  • door geen winstoogmerk te hebben. Daarom heeft deze site een alleen de uiterst noodzakelijke cookies (verplicht door google), en geen reclames (alleen ideële reclame waar ik niets aan verdien, zie onderaan.) Ik profiteer van veel gratis diensten op internet, zoals wikipedia. Dingen publiceren zonder winstoogmerk is het minste wat ik terug kan doen.
  • door alle plaatjes zelf te maken, met behulp van een camera, powerpoint of de ouderwetse pen.
  • door geen teksten te kopiëren (alleen als quote met bronvermelding)
  • door geen suggestieve titels (toegegeven, dit is een erg subjectief doel, maar ik doe mijn best)

Welkom terug bij web 1.0!

zie ook:
pimp my blog!

4 opmerkingen:

  1. Idd. Miss hien is het daarom dat Nuon een reclame heeft meer doen met elkaar?

    Mijn nieuwe website is nu blinkend. Toch moest er binnen vier jaar al weer aan geknutseld worden, eerst een mobiele versie. Omdat mensen nog sneller wegklikken dan normaal moesten er nieuwe foto's gemaakt worden en weer de website bouwen 1200 euro,
    Het is een beauty,mmaar tig keer ingewikkelder, we zijn allemaal,mik net zo goed verwend geworden. Geen spatje verkeerd meer, niks, naks nada. Hoe ik toch nog steeds +9 scoor is een raadsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe lang gaat het nog duren voordat je moet gaan betalen voor je blog?
    Persoonlijk houd ik wel van die no-nonsense sites, je wordt ook minder snel afgeleid naar al die zooi. Trouwens die pentekeningen zijn helemaal in hoor, zelf je eigen behang bewerken of uitdrukkingen schilderen op plankjes enz.

    Ambachtelijke vormgeving

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het nieuwe uiterlijk van je blog mooi, lekker clean en rustig. Maar een blog is juist het toonbeeld van web 2.0. Web 2.0 draait om user-generated content en dat is een persoonlijk blog sowieso. Net als onze reacties hieronder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoort inderdaad ook bij web 2.0. Reacties zijn uiteraard zeer welkom!
      Het gaat mijn vooral om het commercieel aspect dat ik zo jammer vind.

      Verwijderen