vrijdag 20 mei 2016

Hoe vaak per jaar mag je bijstorten op spaarhypotheek?

Afgelopen week was het weer tijd om mailtje naar onze hypotheekverstrekker te sturen voor een nieuwe storting op onze spaarhypotheek. Tot mijn verbazing kreeg ik een mailtje terug dat dit niet mogelijk was, want ik had dit jaar al een bijstorting gedaan!
Dit is een zeer vreemde zaak, omdat ik in het verleden al vaker meer stortingen heb gedaan. Onze hypotheek is afgesloten in augustus, dus ons "hypotheekjaar" loopt van augustus tot juli. Zoals je in ons hypotheekoverzicht kunt zien, hebben we al vaker meerdere stortingen in een jaar gedaan.
De stortingen van september 2013 (2000,-) en april 2014 (2200,-) vallen in een hypotheekjaar, en de stortingen van januari 2015(2450,-) en juni 2015 (2000,-) ook.

Zouden de regels tussendoor veranderd zijn? Ik heb ze dit gemaild, ik ben benieuwd naar hun reactie....


Zie ook:
Onze hypotheekaflossingen/bijstortingen

16 opmerkingen:

  1. Dat zou wel heel vreemd zijn. En als de regels gewijzigd zouden zijn, dan hadden ze je daar van op de hoogte moeten stellen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die regel zou dan van de hypotheekverstrekker zelf komen, maar de belastingdienst maakt het niet uit. Die kijkt alleen naar het totaal per jaar dat is ingelegd - maakt niet uit in hoeveel keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je hebt jouw bank er niet bij vermeld. Zaakje voor Kifid, later? Is je hypotheek te laag geworden? Is er een bepaald maximum per jaar van de totale hypotheek?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij mogen maar één keer per jaar storten op de vervaldatum, helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreemd verhaal!

    Ik heb ING even gebeld en die kennen geen limiet hoe vaak je mag starten, zolang je maar met je stortingen binnen de bandbreedte blijft.
    Ook kent de ING geen minimum bedrag en ook hier geldt dat alles wel binnen de bandbreedte dient te gebeuren.

    Als het niet meer mag bij je hypotheekverstrekker, dan in augustus een extra hoge storting of kom je dan in de knel met je bandbreedte?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het bijstorten heeft niets met je hypotheek jaar te maken...dat gaat gewoon per kalender jaar.

    en bijstorten...je hoogste kalenderjaar storting mag maximaal 10x je laagste kalenderjaar storting zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Per jaar of per KALENDERjaar?? Dat maakt een groot verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie het gele vlakje op deze pagina: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/sparen_voor_de_aflossing_van_uw_hypotheek/kapitaalverzekering_eigen_woning/voorwaarden_kapitaalverzekering_eigen_woning

      Verwijderen
  8. Ik zou inderdaad ook denken dat het om een hypotheekjaar gaat en niet om een kalenderjaar. Maar dat kan het probleem niet zijn: in het verleden heb ik zowel 2 keer in een kalenderjaar als 2 keer in een hypotheekjaar bijgestort.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deal je rechtstreeks met je bank of gaat dat via een tussenpersoon?
    In hoeverre zijn extra stortingen nadelig voor de tussenpersoon en dus ook voor jou? Zie ook de blog bij rustinhuis, ze willen allemaal mee eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de eerste paar keer deed ik het via de tussenersoon (die er overigens niets voor vroeg). Nu mail ik direct met de hypotheekverstrekker, met CC naar tussenpersoon.

      Verwijderen
    2. Waarom? Gewoon rechtstreeks via je tussenpersoon blijven regelen daar zijn ze tenslotte voor.

      Ze nemen het werk uit handen en daar krijgen ze dan iets voor.

      Verwijderen
    3. Waarom zou ik? het kost me niets meer of minder, maar direct regelen is een stuk sneller.

      Verwijderen
    4. Gelijk heb je zou je zeggen, maar vroeger ging het ook al van fabrikant naar grossier, detaillist en consument.

      Als je bij ING extra wilt storten kun je dat zelfs telefonisch regelen zo vaak je wilt.

      Verwijderen
  10. Als dat straks standaard wordt om nog maar 1x per jaar te mogen storten dan scheelt dat wel weer tijd in de optimalisatieslag van je spaarhypotheektool ;-)

    BeantwoordenVerwijderen