maandag 30 mei 2016

Links naar andere blogs

Ik zit al een tijdje in mijn maag over het linken naar andere blogs. Veel blogs hebben in de zijkant een widget die andere blogs laat zien. Hoewel ik bij deze zijbalken vaak mijn blog zie langskomen (waarvoor dank), doe ik deze vriendendienst niet terug.

De rede dat ik hier nooit aan ben begonnen:
  • Ik weet niet waar ik moet beginnen en eindigen. Ik heb het idee dat er alleen al een stuk of 30-40 Nederlandse bezuinig/hypotheekaflos blogs zijn, om maar te zwijgen over alle buitenlandse. Welke blogs moet ik kiezen, en welke moet ik uitsluiten?
  • Ik wil mijn blog zo rustig mogelijk houden, met zo min mogelijk toeters en bellen. Een blogrol beslaat al snel het volledige scherm.
  • Er zijn veel sites die veel informatie geven over de onderwerpen die ik behandel, inclusief rekentooltjes. Maar veel van deze sites zijn geen blogs. Die zou ik dus niet in de widget kunnen stoppen. Kortom: ik zou nog een extra blok aan de zijkant moeten toevoegen.
  • Hoewel veel blogs vaak over hypotheken en besparen praten, gaat veel artikelen over dagelijkse beslommeringen. Begrijp me niet verkeerd: iedereen moet vooral schrijven wat hij zelf wilt. Maar ik hoef niet perse een zijbalk op mijn blogs waar onderwerpen als "vandaag even geen zin om te bloggen", "vandaag lekker in de tuin gezeten", "wat een drama in Brussel", "advertorial: bespaar op je verzekeringskosten" of "vanalles wat".
  • Er is een mogelijkheid om de blogs te sorteren naar meest recente update. Op deze manier is het ook mogelijk om alleen een beperkte hoeveelheid blogs te laten zien. Maar mijn ervaring is: hoe meer artikelen per dag, hoe minder relevant de artikelen zijn (uitzonderingen daargelaten).
Dus heb ik het volgende bedacht. Ik heb een aparte pagina gemaakt met links. Hier staan alle sites op die aan dit blog gerelateerd zijn. Ik heb ze gesorteerd naar onderwerp. Ik begrijp dat veel blogs zowel over aflossen, consuminderen als financieel onafhankelijkheid gaan, maar ik heb alle websites en blogs naar eigen inzicht in één van de categorieen gestopt.

Mocht je nog een site weten die hier bij moet, laat het gewoon weten, ik zit niet elke dag het internet af te struinen naar websites.

16 opmerkingen:

  1. Mooie verdeling. Het heeft mij vorig jaar enorm geholpen te hoppen van de ene blog naar de ander door de links die andere weer op hun blogs delen. Eerst was het voor mij te veel later langzaam maar meer bijgelezen tot ik kwam op iemand die ging aflossen en qua schuld net zoveel onder water stond als ik. Die was het laatste zetje wat me het gevoel gaf te beginnen. Zo'n overzicht van aflossen zal vele mensen met dieverse stadia van hypotheekschuld helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor het overzicht, dat is heel handig. Er zitten een aantal blogs bij die ik zelf nog niet ken. Weer wat extra leesvoer!

    Het blijft me toch opvallen dat er zoveel meer Nederlandse consuminderblogs zijn dan Belgische (of misschien zoek ik niet goed genoeg?).

    Ik heb voorlopig ook nog geen links staan naar anderen op mijn blog, grotendeels om dezelfde reden. Misschien dat ik daar in de vakantie toch iets aan ga doen. Momenteel te weinig tijd jammer genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een duffe doos ben ik! Heb ik dit antwoord bij de verkeerde topic geplaatst .
    Dat is dus het verschil tussen een blogger en iemand die de blogs leest. Hierbij mijn bijdrage:

    http://hypotheekvrij.blogspot.nl van Gerhard Hormann
    http://www.geldnerd.nl is denk ik leuk voor jou: hij is ook gek op spreadsheets en doorrekenen, misschien kunnen jullie samen nog leuke lijstjes in elkaar draaien :-).
    Mocht me nog wat in de gedachten schieten kom ik weer in de lucht. Leuke toevoeging!
    Mijn complimenten voor je veelzijdige site. Mijn man kijkt ook naar de zelfmaak projecten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt! Overigens stonden Gerhard en Geldnerd al in de lijst!

      Verwijderen
    2. Oeps, en lezen kan ik ook al niet. Ik zag ze er niet zo snel tussen staan :-(

      Verwijderen
  4. Linken is een wederdienst. Veel bloglezers zijn blij met de lijst met blogs op de site.
    Jouw link naar de overige blogs moet wel zichtbaar zijn.

    Je zou aan kunnen geven hoe jij het lezen naar de favoriete blogs bijhoudt.

    Ik heb verder geen inhoudelijke vragen, over hoe het komt en wat de achterliggende redenen en nog veel meer dat jij besloot om te bloggen enz. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een extra link toegevoegd bij het mannetje onder de geldboom bovenaan (alleen zichtbaar in de webversie)

      Zoals je wel merkt vertel ik niet zoveel over persoonlijke dingen als "hoe lees ik mijn favouriete blogs". Het is geen geheim ofzo (ik gebruik hiervoor ook blogger), maar ik vind het gewoon niet zo boeiend om over te praten. Het zal wel een man/vrouw verschilletje zijn.

      Verwijderen
    2. Je mannetje vind ik erg leuk gevonden.
      De destijds gegeven moestuinieren 0,10 per uur hou ik in gedachten.

      Verwijderen
    3. Ja vind ik ook, alleen jammer dat er geen geld naar beneden komt als je er op gaat staan, zo ook bij "Links" of wordt het dan rechts of "Blogs"?

      Verwijderen
  5. Wat mooi dat je er zo zorgvuldig over hebt gedacht en deze oplossing hebt gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Komt er ook een button met bloggers die veel over spaarhypotheken te vertellen hebben, ze zijn spaarzaam?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mag die van mij erbij? :-) www.meergeldminderstress.nl Dank je! Dan ga ik eens uitzoeken hoe ik hetzelfde kan doen met alle interessante blogs die ik tegenkom.

    BeantwoordenVerwijderen