maandag 6 februari 2017

Wat is je huis nu waard?

Vorige week had Gelddromer een excelbestand gemaakt om je huidige woningwaarde te berekenen. Helaas moest je nog wel eerst de prijsontwikkeling van het CBS importeren. Dus bedacht ik me: is het niet mogelijk om dit te automatiseren?

Ja, dat blijkt mogelijk: in onderstaande tool kan je de regio, de waarde en de moment van waardebepaling opgeven, en de tool maakt een grafiek van de prijsontwikkeling:
Als je deze gegevens wilt gebruiken voor het bepalen van de ontwikkeling van je eigen vermogen ofzo, dan kan je de gegevens ook downloaden als csv.


Ik kwam er al snel achter dat het niet wordt gewaardeerd als je een tool maakt die automatisch in andermans website (in dit geval die van cbs) gaat grasduinen. Vandaar dat ik hun data heb gekopieerd en een link naar hun heb toegevoegd.

Veel plezier!

zie ook:
link naar de tool 

ps: ik ben nog steeds bezig met het uitbreiden van de spaarhypotheektool, maar ik wilde even iets anders tussendoor;-)

7 opmerkingen:

  1. Nou, we hebben de makelaarskosten er nog niet uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een knappe tool! Er komt precies uit wat ik denk dat mijn woning waard is. De gemeente zit er met de nieuwe WOZ-waarde 12% boven... Ik zou bijna zeggen dat ze het voor die prijs mogen hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze grafiek komt aardig overeen met de woz waarden.
    Handig om te gebruiken in je nieuwe spaarhypotheektool.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kunnen er ook gegevens van voor 95 ingebracht worden?
    Wel leuk om de ontwikkeling te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. cbs gaat niet verder terug, maar als je een bron hebt hou ik me aanbevolen!

      Verwijderen
    2. Er zijn wel wat sites te vinden die verder terug gaan, waaronder:
      http://www.mejudice.nl/artikelen/detail/huizenprijzen-sinds-1870-de-hockeystick

      Verwijderen
  5. De woz is bij ons met 4000 gestegen, maar de gemeentelijke lasten met een half procent.
    Staat dat nog in verbinding met elkaar of zijn dat afgesproken tarieven?
    www.wozwaardeloket.nl

    BeantwoordenVerwijderen