dinsdag 6 juni 2017

Laatste jaren premievrije spaarhypotheek niet meer mogelijk.

Een half jaar geleden schreef ik over het feit dat de tijdsklemmen van de spaarhypotheek gingen verdwijnen: vanaf 1 april 2017 is het mogelijk om een spaarhypotheek verder in te korten van de minimale 20 jaar. Maar een paar weken geleden had ik het ook over het feit dat het mogelijk is om in de laatste jaren van de spaarhypotheek een paar premievrije jaren te hebben.
Hoewel dit wiskundig gezien tot oneindige bandbreedte zou leiden, worden deze jaren genegeerd. Maar een combinatie van deze regels zou er voor zorgen dat de bandbreedte eis een wassen neus zou zijn geworden. Met een paar premievrije jaren zou je elke grote storting kunnen compenseren. Vorige week was ik die wet nog eens aan het bekijken, want ik wilde deze optie in mijn spaarhypotheektool verwerken, en wat schepte mijn verbazing? De hele wet is  per 24 mei 2017 vervallen, met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2017! Na wat googlen blijkt dat de staatssecretaris tot dezelfde conclusie was gekomen als ik: als je altijd premievrije jaren toestaat, is de hele wet zinloos geworden. Vanaf nu is het dus niet meer mogelijk om de laatste jaren premievrij te maken, tenzij er hierover in het verleden al contractuele verplichtingen zijn aangegaan. Voor meer informatie hierover zie onder andere hier. Mensen die teveel hebben bijsgestort, omdat ze een paar premievrije jaren hebben ingecalculeerd, zullen de spaarhypotheek met enkele jaren moet inkorten om niet buiten de bandbreedte te komen. Aangezien er dus nog situaties kunnen bestaan waarbij premievrije jaren toegestaan zijn, heb ik het wel toegevoegd aan mijn spaarhypotheektool. Ook is het nu mogelijk om meer dan 10.000 tegelijk bij te storten.

Voor het hele epistel van de staatssecretaris, zie hier, onder kopje 4.3.

zie ook:
Spaarhypotheek wordt in 2017 versoepeld!
Spaarhypotheek: laatste jaren premievrij?
wetten.nl

11 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Premievrij maken

      De verzekeringnemer heeft de – al dan niet in de polis opgenomen – mogelijkheid om de KEW premievrij te maken of heeft al van deze mogelijkheid gebruikgemaakt. Ook de verzekeraar heeft de mogelijkheid om de KEW premievrij te maken als de verzekeringnemer met de premiebetaling in gebreke blijft. Voor 1 april 2017 kon een polis alleen met vrijstelling premievrij gemaakt worden na ten minste 15 jaar premiebetaling. Om deze reden en om het spaarkarakter van dit product te behouden, geldt de goedkeuring alleen als de verzekeringnemer ten minste 15 jaar jaarlijks premie heeft betaald.

      Premievakantie
      Als na 15 jaren premiebetaling in een verzekeringsjaar in het geheel geen premie wordt voldaan (zogenoemde premievakantie) en vervolgens de verzekeringnemer weer jaarlijks premie gaat betalen, ontstaat in de tussenliggende jaren geen strijdigheid met de bandbreedte-eis, omdat een premie van nihil niet geldt als premie.

      Verwijderen
    2. Dus...het is nog mogelijk om in de laatste jaren van de spaarhypotheek een paar premievrije jaren te hebben!?

      Verwijderen
    3. https://wetten.overheid.nl/BWBR0039569/2017-05-24#Circulaire.divisie4_Circulaire.divisie4.3

      Verwijderen
  2. Vanwaar die mogelijkheid om nu meer dan 10.000 tegelijk bij te kunnen storten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar vroeg iemand om. Het sloeg eigenlijk nergens op dat ik hier een beperking op had gezet

      Verwijderen
    2. Ok, misschien dat diegene dat geld voorheen gebruikte om extra af te lossen?

      Verwijderen
    3. Mogelijk moet hij/zij even je blog over strategieen mbt banksparen lezen. Meerdere jaren kleine bedragen geeft meer besparing dan één keer een groot bedrag.
      Gr John

      Verwijderen
    4. Gok dat ik dat was ;) Misschien had ik voor het lezen van deze blog al een keer meer dan de 10K bijgestort ;) Het effect van in een keer alles vol te storten of in kleine beetjes is zover ik heb berekend niet heel veel anders. Het is een strategie ;) En voor iedereen is de strategie weer anders maar ook afhankelijk van zijn of haar financiële mogelijkheden. Zit je aan het begin, midden of eind van de (rente en/of hypotheek) looptijd. In mijn geval zit ik aan het begin van mijn (bankspaar)hypotheek die nog tegen een rente 5.35% vaststaat voor 30 jaar en in vier jaar tijd heb ik deze maximaal bijgestort en maximaal ingekort (van 30 jaar naar 15 jaar) dat nu mogelijk is bij mijn geldverstrekker. Dus ik heb deze in mijn geval wel helemaal bijgestort zodat ik maximaal kan profiteren van de 5.35% rente. Op de bank levert dat geld niks op namelijk ;) Ik kan het ook investeren in projecten waar je dan maximaal 6-8% rendement kan halen met een kleine risicofactor. Dan stop ik het liever voor de zekerheid in de hypotheek. Nog elf jaar te gaan en de maandelijkse inleg is nog geen 25% gestegen t.o.v. waar ik mee begon. Een 15 jaar geen rente en inleg betalen en daardoor hypotheekvrij zijn is mij ook heel wat waard. Je weet nooit wat er in de tussentijd nog gaat gebeuren maar ik weet wel dat ik 15 jaar lang minder 'zorgen' heb.

      Verwijderen
  3. Wat is eigenlijk de ware reden om de tijdklemmen eraf te halen? Ik blijf met je tool maar aflossen, maar dat levert niets op?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben laatst een bijstorting in de spaarhypotheek gedaan en kregen een keurige bevestiging. Helaas stond daarin dat 97% van de storting was ingelegd. En dus 3% aan kosten is ingehouden... Daar word je niet vrolijk van ;-(

    BeantwoordenVerwijderen