maandag 14 augustus 2017

100 of 120 km/u: wat levert het meeste geld en tijd op?

Ik ga bijna altijd met de fiets naar het werk, maar soms ontkom ik er niet aan om de auto te pakken. Hoewel ik op de fiets zo hard mogelijk wil gaan, kies ik in de auto meestal voor een rijstijl van een bejaarde: ik ga zelden harder dan 100km/u. Op die manier rijdt de auto stiller, heb ik minder snelheidsverschil met vrachtauto's en is de auto een stuk zuiniger. Maar aangezien dit blog geld-is-tijd heet, vroeg ik me af hoeveel extra reistijd ik hierdoor heb, en hoeveel geld het me oplevert. Kortom: hoeveel euro spaar ik uit per uur extra reistijd?


Over elke auto kan je wel zijn zuinigheid vinden, maar meestal niet bij welke snelheid de auto het zuinigste is. Gelukkig vond ik wat informatie op mpgforspeed en heb de gegevens vervolgens met mijn omrekentool omgerekend van miles per gallon naar kilometers per liter:
Hoe lager de grafiek, hoe minder kilomters er afgelegd kunnen worden met een liter brandstof. Hier zie je dat deze grafieken heel verschillend lopen voor verschillende auto's. Een Golf 1.4 TSI kan met 100 km/u 15.3 km per liter kan afleggen, en bij 120km/u nog maar 12.8 km/l. Grotere auto’s zijn meestal meer geoptimaliseerd voor hard rijden, dus bij een Mercedes C 180 k is het verval wat minder: van 13.2 km/l naar 12.4 km/l. Uitgaande van E1,50 per liter, kost het ritje met de golf respectievelijk E1,96 en E2,34, voor een Mercedes kost het grapje E2,23 en E2,42. Delen we dit door de tijdwinst, dan kost het sneller rijden met een Golf E11,50 per uur. Met een Mercedes is dit slechts E6,12 per uur. Het sneller rijden met een Golf kost kost dus net zoveel als een modaal salaris. Inderdaad, voor een Mercedes maakt het minder uit, maar vergeet niet dat deze bak bij 100 km/u net zoveel slurpt als die golf met 120km/u.

Zo heb ik de grafieken van de 4 autotypen uit de bovenste grafiek geinterpoleerd en omgerekend naar "extra kosten per besparend uur reistijd":
Je kunt deze grafieken als volgt lezen: rijd je in een Golf en met 120 kilometer per uur, dan kan je dus zo'n 12 kilometer per liter rijden (bovenste grafiek). Wil je op deze snelheid tijd winnen door ietsje harder te gaan rijden, dan kost je dit 20 euro per uur. Ga je echter iets langzamer rijden, dan kan je 20 euro verdienen per uur dat je reis langer duurt, zie onderste grafiek. Bij hogere snelheden gaat de grafiek rechts snel omhoog, dus hoe harder je rijdt, hoe duurder het is om tijdswinst te halen. Uitgaande van een modaal uurloon, het dus voordeliger om iets langzamer te rijden, dan om te gaan werken!In deze grafieken is uiteraard niet meegenomen dat men bij hogere snelheden vaker moet remmen voor inhalende vrachtauto's, dat de auto harder slijt en dat sneller rijden extra files veroorzaakt. In praktijk is het erg moeilijk om deze tijdwinst daadwerkelijk te halen met sneller rijden, dus is het effect nog veel groter.

Om een lang verhaal kort te maken: wat kun je besparen als gemiddelde autorijder? Een gemiddelde forens rijdt ongeveer 20000km per jaar, waarvan 10000 op de snelweg. Deze forens, kan je ongeveer E230,- per jaar besparen door geen 120 maar 100 kilometer per uur te rijden. Het enige verschil is dat er geen 83 uur gestressed geraced wordt, maar 100 uur relaxed croezen! Ter vergelijking: als je 20000 kilometer in totaal rijdt tegen 17 kilometer per liter en je kent een tankstation dat 5 cent goedkoper is, dan spaar je slechts E59,- uit.

Mensen zijn vaak niet bewust dat ze een dief van hun portemonnee zijn als ze het gaspedaal hard indrukken. En al deze verspilde brandstof gaat als vervuiling de lucht in. Daarom ben ik een grote voorstander om de maximum snelheid in Nederland te verlagen naar 100km/u. Zo kunnen we veel gemakkelijk de klimaatdoelstellingen halen en zullen er veel minder files en ongelukken zijn. Wat mij betreft komt er weer trajectcontrole op de A2 en, als we toch bezig zijn, ook op alle andere snelwegen.

(dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit 2013)

17 opmerkingen:

  1. Met snelwegen waar je op veel plaatsen nu 130km/u mag, is 100 geen handig alternatief. Je snelheid hoort niet dichtbij een vrachtwagen te liggen, daar kun je gewoon voorbij.

    Sowieso: als je ervan uitgaat dat 120 gestrest racen is, dan ben ik je al kwijt. 120 is een normale snelweg snelheid waarin je goed meekomt met het normale verkeer. Er is niks racen aan en al helemaal niet gestrest. Sterker nog: als je je gestrest voelt in het verkeer zou ik zeggen, blijf er maar uit. Je levert alleen maar gevaar op voor anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een lege snelweg is er niet zoveel aan de hand, maar de meeste snelwegen zijn te vol om relaxed en veilig 120 te rijden. Bovendien heeft het weinig zin: een stukje verder moet je vol in de ankers omdat twee vrachtauto's mekaar inhalen.

      Verwijderen
    2. Grappig, ik heb dat probleem nooit en besteed veel tijd op de snelwegen. Volgens mij is het vooral een stukje ervaring en stressbestendigheid. Iets waar veel weggebruikers wat mee zouden kunnen.

      Ach, zolang je me met 100 niet hindert, succes.

      Verwijderen
  2. Hier nog een 100 liefhebber. Heerlijk ontspannen rijden en bij het inhalen wel gewoon gas bijgeven om netjes met het verkeer mee in te halen. Bij ons schiet het verbruik ook omhoog boven de 100, een C-klasse station praten we dan over. Inderdaad niet als een ***** achter een vrachtwagen blijven hangen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrachtwagenchauffeurs hebben je liever achter hen dan voor hen. Omdat zij op de cruise control rijden en gewone auto's veelal niet, moeten zij zich steeds aanpassen aan de wisselende snelheid van hun voorganger. Een grote ergernis voor die mannen en vrouwen. Mijn broer zit op de vrachtwagen en vertelde dat.

      Verwijderen
  3. Lees ook altijd dat je als kruissnelheid 90 moet gaan rijden, dat zou zuiniger zijn?
    Als ik 70 ga rijden ben ik dan meer kwijt aan benzine en aan reistijd?
    Een klein autootje is ook een stuk zuiniger
    https://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos/klein-benzine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het bizar dat de snelheden worden gemeten aan de hand van pure zuinigheid en niet van veiligheid. Je moet gewoon met het verkeer meerijden. Autorijden kost geld. Als je elke euro op deze manier wil uitknijpen kun je beter vóór de auto gaan liggen.

      Verwijderen
    2. dua jij wil beweren dat 130 veiliger is dan 100? door de snelheidsverandering naar 130 vallen er meer verkeersdoden, en niet omdat ze tegen iemand aandotsen die 100 rijdt

      Verwijderen
  4. 70 of 80 rijden op de snelweg is ook idioot, maar met goed vooruitkijken en anticiperen is 100 echt prima. Een lagere snelheid zou beter voor het milieu en voor de veiligheid zijn, al dat 130-gelobby slaat nergens op..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik rijd op de snelweg zoveel mogelijk 120 km/u, ook als er harder gereden mag worden. Verder lijkt me een permanent inhaalverbod van vrachtwagens een veel betere oplossing.

    Overigens woon en werk ik in het oosten van het land en woon ik 18 km van mijn werk. (Met de fiets 17 km.) Daarin zit 0 km snelweg en heb ik de keus uit een route van 60 km/u zonder stoplichten en een route van 80 km/h met stoplichten. Ik neem meestal de laatstgenoemde route maar wellicht kan ik tussen deze 2 routes eens tijd en verbruik gaan uitrekenen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben ook van de 100 km/uur club. Ik ervaar het ook als veel relaxter en het is zuiniger, 2 vliegen in 1 klap.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik rijd op een 100 km weg, 90 km per uur en voor de rest gewoon 100 op de snelweg. Als ik achter een vrachtwagen zit hou ik die snelheid aan, zit ik ook niemand in de weg. Ik heb nooit haast als ik onderweg ben dus waarom harder en verspillend rijden? Waarom zou het een probleem zijn als ik achter een vrachtwagen blijf met voldoende ruimte ertussen? Ik laat dan de weg toch fijn vrij voor mensen die perse de maximum snelheid willen rijden. Ik zeur daar niet over dus waarom gezeur over mensen die het rustiger aan willen doen en ook geld willen besparen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik rijd ook heerlijk 100KM/H op de snelweg. Lekker op de rechter baan desnoods achter een vrachtwagen. Ben ik die vrachtwagen zat en er komt niets achter mij aan, dan over de middenbaan inhalen en snel weer naar rechts. En dat allemaal onder het genot van een beker thee (meeneem beker). Heerlijk. En de auto is er inderdaad lekker zuinig bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ook een zuinige langzame rijder. Op de scooter scheur ik en probeer ik zo stoplicht vrij te rijden, ook al moet ik daar soms een kilometer voor om rijden.
    Maar in de auto ben ik sloom. Op de scooter rij ik 1 op 33 km en met de Toyota Aygo 1 op 22 of 23 km per uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 4, 5 blogjes per maand is ook een stuk zuiniger

    BeantwoordenVerwijderen