maandag 14 mei 2018

Help! Op het matje geroepen door de belastingdienst!

Afgelopen week ontving ik een brief van de belastingdienst dat wij er uit zijn gepikt voor een steekproef "om de werkwijze van de belanstingdienst te optimaliseren". Ze willen van 2016 enkele kopieen van documenten hebben, en ze wijzen er tussen neus en lippen door dat dit geen vrijblijvende enquete is. Kortom, wij zijn dit jaar degene die bij de douane zijn hele koffer moet opentrekken, of degene die bij de zelfscankassa zijn hele winkelkar moet uitstallen. Nee meneer, het is niet persoonlijk bedoeld, een pure gerandomiseerde controle.

Bij de brief zat een bijlage met vragen die voor ons toegesplitst waren, en wat ik vermoedde bleek waar te zijn: ze hoeven geen jaaropgaven van werk, bank en hypotheekverstrekker te zien, maar ze willen enkel opheldering over mijn donaties: Heb ik afschriften die de donaties aantonen? Was er een donatieovereenkomst? Heb ik dingen in natura terug ontvangen? Of in natura geschonken?

Sinds enkele jaren doneer ik aan enkele stichtingen. Als de stichting een ANBI status heeft, en er minimaal 5 jaar lang periodiek wordt gedoneerd, en dit bovendien schriftelijk wordt vastgelegd, dan is het volledige gedoneerde bedrag aftrekbaar. Ondertussen zijn dit al drie stichtingen. Ik vind dit heel goed passen bij mijn financiele stijl: wees goed, maar doe het bewust en zo efficient mogelijk.

En eigenlijk is het wel fijn dat het nu door de belastingdienst gecontroleerd wordt. Stel dat ik een fout heb gemaakt, dan valt het wellicht nog te corrigeren. Het zou pas vervelend zijn als ik na vele jaren al de hele belastingaftrek zou moeten terugbetalen.

Iemand ervaring met de belasting-inquisitie?

6 opmerkingen:

  1. Zelf geen ervaring.

    Maar één ervaring heb ik wel met de belastingdienst: als je iets moet doen met ze, doe dan wat jij moet doen in één keer goed.
    Vriendlief maakte een verkeerd bedrag naar ze over - dat resulteerde in een telefonische communicatie en briefwisseling die uiteindelijk twee maanden in beslag nam, voordat dat allemaal rechtgezet en goed was.

    Dus: kijk goed wat ze vragen en lever dat aan, stuur het naar het juiste adres, doe dat vóór de deadline, (ik zou het aangetekend versturen voor de zekerheid), enzovoort en zo verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, een aftrekpost (reiskosten) werd niet geaccepteerd, tenzij ik bewijzen kon overleggen. En dat werd in de brief aangegeven hoe en wat. Gelukkig had ik alle documentatie al opgeslagen, dus was het alleen een kwestie van printen en inderdaad aangetekend versturen. Daarna de definitieve aanslag ontvangen, dus aftrekpost geaccepteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een klant die op de vingers getikt is door de BD. Ze betaalt elk jaar containers voor hulpgoederen uit haar eigen zak t.b.v. een stichting. W.s. op eigen initiatief. En trekt dit af bij de giftenaftrek. Er op vertrouwende dat omdat het om een AMBI gaat het dus ok is. Niet dus. De BD vroeg een hele papierwinkel aan bewijzen en bij de stichting zijn inmiddels nieuwe bestuursleden aangetreden die die hele opslag van hulpgoederen niet zien zitten en niet bereid zijn haar aan de vereiste bewijsstukken te helpen. Dus weg aftrekpost en dokken! Ik heb haar al meerdere keren aangeraden te stoppen met die containers maar ze is ervan overtuigd dat dit heilzaam is voor de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf niet, maar vele vrienden van mij wel. Ik doe ook mee met die periodieke schenkingen, dus wie weet moeten wij ook ooit...Ik hoop het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb eens hetzelfde gehad: alle giften over een bepaald belastingjaar werden opgevraagd. Ik heb toen kopieën ingediend van alle schenkingsakten en daarnaast van alle schenkingen en losse giften de bankafschriften meegestuurd. Het was blijkbaar in orde, want ik heb er nooit meer iets over gehoord (en ook nooit meer een steekproef gehad).
    Succes, je moet er even voor gaan zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, in het jaar van mijn echtscheiding. Mijn toen kersverse ex en ik deden apart aangifte. Mijn ex had opgegeven dat hij nog op het gezamenlijke adres woonde na 1 juli zodat ik geen aanspraak kon doen op de éénoudertoeslag enz.. Gelukkig kon ik aan de hand van brief die mijn advocaat aan zijn advocaat stuurde aantonen dat mijn ex toen al de woning verlaten had. Ik heb in mijn begeleidend schrijven uitvoerig uitgelegd wat er aan de hand was en de inspecteur van de belasting vond de uitleg duidelijk genoeg om met mijn aangifte voor de belasting akkoord te gaan.
    Mijn ervaring met belasting inspecteurs is dat zij ook mensen zijn en de meeste mensen willen je best helpen als je om hulp vraagt en uitlegt wat je situatie is. Dus er inderdaad even voor zitten, zoveel mogelijk bewijs meesturen.
    Mijn advies is vragen of je de stukken ook digitaal als PDF aan mag leveren. Je mag alles namelijk ook digitaal bewaren van de belastingdienst als het maar een gangbaar format is als PDF. En anders is het niet anders en moet je wel alles printen en via snailmail versturen.

    BeantwoordenVerwijderen