maandag 18 februari 2019

Energiemeter

Het wordt weer eens tijd om stappen te zetten in mijn energieverbruik. Mijn doel is niet perse om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen, maar wel om al het energieverbruik onder de loupe te nemen.

En als het objectief moet, dan doen we het dus echt objectief, dus heb ik een energiemeter gekocht:



Kosten: pakweg 20,-. Ik moet dus eerst ongeveer 100 kWh besparen voordat ik winst ga maken...

Ik wil vooral gaan kijken naar het vast verbruik. Staan er ergens lampen voor niks te branden enzo. Dus heb ik als eerst mijn pijlen op de meterkast gericht. Daarin hangt namelijk een kastje dat het glasvezel ontvangt, vervolgens een router, en vervolgens staat er bij de televisie ook nog een kastje permanent aan. Na wat meten kwam ik tot het volgende resultaat:
  • alleen glasvezelkastje: 4W
  • met router erbij: 12W
  • met televisiekastje: 17W
Dit lijkt allemaal niet veel, maar over een heel jaar tikt het toch aan: elke watt verbruikt 8.76kWh per jaar. Deze 17W staat dus gelijk aan 149W, oftewel 10% van mijn stroomverbruik! Uitgaande van 20cent per kWh kost me dit jaarlijks ongeveer 30,-. Wat zou een handige besparing zijn?

1) handmatig alles aan en uit zetten
Ik zou voor het slapen gaan en voor vertrek naar het werk alles uit kunnen zetten. Op die manier zou ik de helft tot 3/4 van de energie kunnen besparen.
Dit is iets wat ik zeker niet ga doen. De besparing is redelijk op jaarbasis, maar dagelijks is het nog geen 10 cent. Dit lijkt me teveel op zegeltjes plakken, en dat doe ik ook niet.


2) een tijdschakelaar
Ik zou een tijdsschakelaar op het hele gedoetje kunnen zetten, en de boel uitzetten van bijvoorbeeld 23u tot 7u. Op deze manier heb ik er geen omkijken naar en bespaar ik toch 1/3 van de kosten, dus pakweg een tientje. En misschien wel een groter voordeel: op deze manier dwing ik mezelf om mijn schermen na 23u uit te zetten.
Er kleeft ook een nadeel aan: mijn vaste lijn doet het dan ook niet. De enige verbinding met de buitenwereld is dan sms of mobiel bellen.

3) alleen het televisiekastje uitzetten.
Ten slotte kan ook alleen het televisiekastje uitzetten. De televisie en toebehoren heb ik wel op een verlengkabel met schakelaar zitten om standby-stroom te minimaliseren, maar het televisiekastje at wel altijd direct in het stopcontact geprikt, omdat ik hoorde dat dat ding vaak updates moet doen enzo. Maar de televisie staat hier hooguit een uur per week aan, hoofdzakelijk als mijn moeder oppast. De overige 167uur staat het kastje dus te wachten tot er een update langs komt.

...tot vandaag dan. Het kastje gaat gewoon uit samen met de televisie. Dit bespaart me 7W, dus 44kWh, of ongeveer 8 euro, en ik hoef er helemaal niets voor te doen. Het enige nadeel is dat het iets langer duurt voordat de televisie is opgestart, omdat er nu steeds eerst even een update gedaan moet worden. Dat heb ik er wel voor over.

Ziezo, over 2 en een half jaar is mijn energiemeter al terugverdiend:-)

zie ook:
2019 wordt een barebone jaar

10 opmerkingen:

  1. Tv decoder staat hier altijd volledig uitgeschakeld. Het is een gewoonte om, als we willen tv kijken, eerst de decoder aan te zetten zodat die kan opstarten en eventuele updates kan binnenhalen. Het duurt meestal enkele minuten maar dat stoort ons niet. Als de kleinkinderen hier zijn en tv willen kijken, vinden ze het enorm vervelend dat het opstarten niet direct gebeurt en ze nog even moeten wachten vooraleer ze tv kunnen kijken.
    Router uitschakelen doe ik niet aangezien dat volgens onze oudste niet ideaal is.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zo'n tussenstekker (met rood knopje) voor de televisiehoek. Het ophalen van het menu, wat gebeurt als je het weer aansluit duurt twee minuten ofzo, bij een update twee keer zo lang. Dat is prima te doen. Voor de magnetron die altijd "aan" staat om de tijd te laten zien, een functie die ik niet waardeer, heb ik een klik-aan-klik-uit-stekker met afstandsbediening. Het stopcontact voor die magnetron zit op een onmogelijk te bereiken plek, maar met die klik-aan-klik-uit-tussenstekker kan ik dus wel zelf bepalen wanneer de magnetron stroom krijgt.
    Ik ben nog wel benieuwd wat de telefoon aan stroom verbruikt...en hoe ik dat lager kan krijgen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook mijn tv ontvanger staat uit. Al jaren zo. Mijn internet modem blijft aan staan. Altijd. Dat lijkt me teveel gedoe om op te starten, want als het fout gaat, heb ik met mijn onhandigheid een probleem. Mijn inductiekookplaat ga ik voortaan uitzetten in de meterkast. Dat wordt puzzelen maar vereist geen grote onhandigheid. Ik heb stroom over van de zonnepanelen en ik ben blij met mijn meter, maar verspillen wat je kunt besparen? Je bent een consuminderaar of niet...😀

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou de modem en router ook niet uit gaan schakelen. Vaak moet eerst de modem opgestart zijn, voordat je de router aanzet. Anders krijg je problemen met connectiviteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt ook alles wat uit mag op een aparte groep aansluiten en dan kan je die met één knop uitschakelen. Maar dan moet je dus extra draden gaan trekken naar die bijzondere aansluitingen. Ik heb een collega die dat in zijn nieuwbouw huis heeft laten aanleggen. Elk stopcontact heeft een eigen aansluiting in de meterkast en wordt door een relais geschakeld. Dat relais wordt bestuurd door een eenvoudige computer die hij vanaf zijn telefoon kan bedienen, zodat hij overal ter wereld kan bepalen welke lamp er brandt en wat de temperatuur in elke ruimte moet zijn. Het aanleggen van een dergelijke installatie is echter in een bestaande woning haast geen doen en te kostbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien goed om wat lekstromen te meten links en rechts. De keuken is vaak een plek met verborgen kosten. We hebben het redelijk in de gaten gehouden hier maar besparen niet op een paar Watt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed plan! Alleen moet ik wel zeggen dat iedere zuinigheid door het kabinet teniet gedaan wordt door de belastingverhogingen, zo lijkt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt een energiemeter ook gratis lenen hoor, scheelt weer 20+, lekker!

    BeantwoordenVerwijderen