maandag 18 november 2019

Oude schoolspullen bekijken: ik ben altijd een minimalist geweest

Bij het opruimen van de zolder kwam ik ook spullen tegen van de middelbare school. Zo vond ik oude schriften, vermeldingen van mij in de schoolkrant en werkstukjes van tekenen. Ik was hier niet zo verrast van, totdat ik op mijn cijferlijsten stuitte. Dit zijn kleine dubbelgevouwen kaartjes die de school elk trimester uitdeelde en waarin je al je punten kon noteren. De punten herinnerde ik me nog prima, dat was het probleem niet. Nee, wat schept mijn verbazing? Elk jaar knipte ik meer "nutteloze" ruimte van dit lijstje af:





(links is het 1ste jaar, rechts het derde. de bedoeling is dat je de cijfers niet gaat lezen..)

Terwijl mijn klasgenoten deze boekjes opvrolijkten met namen van Take That en Metallica (uit die tijd stam ik dus), was ik dus bezig om mijn schooltas zo licht mogelijk te maken door de tas te ontdoen van alle nutteloosheid. Tot in het extreme dus. Het bewust kiezen van een kleine cijferlijst was immers geen kostenbesparing: ik kreeg deze lijsten immers van school. Het was ook geen papierbesparing, want het papier was immers als gedrukt.

Over besparingen die ik in schooltijd wel deed: ik kocht nooit een hippe agenda en vrolijk kaftpapier, maar ik haalde een gratis agendaatje bij de bank om de hoek en kafte mijn boeken in met reclameblaadjes. Het was niet zozeer dat ik er geen geld aan wilde besteden: ik had gewoon geen behoefte aan die zogenaamde hippe schoolspullen. Bovendien zijn reclameblaadjes veel steviger dan kaftpapier. Ook interesseerde het me niet wat andere er van vonden. Het fijne was dat niemand raar opkeek: ze wisten allemaal dat ik eigenzinnig was, en iedereen respecteerde elkaars eigenschappen. Er werd gelukkig heel weinig gepest.

Waarom was is zo flabberghasted? Ik weet dat ik af en toe best gierig kan zijn. Maar blijkbaar is dat niet het enige. Ik heb altijd al de behoefte gehad om opsmuk uit mijn leven te verbannen en bij de basis te blijven. Ik merk ook dat ik het helemaal niet erg vind om ergens geld aan uit te geven, maar ook heel vaak vind ik het gewoon niet nodig. Onlangs heb ik weer een "nieuwe" fiets gekocht op marktplaats. Voor zulke dingen zoek ik vaak tweedehands omdat:
1) ik in een winkel niet kan kiezen, want er is teveel keuze
2) ik bang ben dat nieuwe dingen kapot/gestolen/beschadigd raken.
3) ik voorstander ben van de kringloopmaatschappij.

Minimalisme is geen gierigheid, minimalisme is het minimaliseren van zorgen en keuzestress.

7 opmerkingen:

  1. Ik heb een keer een discussie gehad met een vriend die een rolex oid had en ik Hema horloges kocht van 20 gulden. Op allebei kun je het beste de tijd zien was mijn opvatting. Hij gaf alleen aan dat zijn horloge naar zijn kinderen zou gaan en dus als aankoop in feite economisch meer verantwoord was door de langere levensduur.

    Zat ook wel wat in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tja, dan zijn het eigenlijk twee verschillende dingen. Die hemahorloge is gewoon een klok, die Rolex is een investering waar je geen idee van hebt of het ding minder waard wordt/kapot gaat/gestolen wordt/lelijk wordt gevonden door je kinderen.

      Verwijderen
  2. Ik respecteer je kijk op minimalisme, maar nutteloosheid schrijf je met twee t's.
    Gierig is inderdaad niet het juiste woord, want je stelt wel je tooltjes gratis beschikbaar.
    Ik vind zuinig of krent beter bij je passen, want die fiets koop je op Marktplaats alleen maar omdat die daar goedkoper te krijgen is.
    Minimalisme kent meerdere gezichten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik vind dat er een groot verschil zit tussen zuinig of krenterig zijn. De eerste gaat niet ten koste van iemand anders, de tweede wel. Krenterig is bijvoorbeeld als je nooit ene rondje geeft, maar wel van anderen pakt, of nooit goede doelen steunt.
      Als ik iets tweedehands koop, wie benadeel ik daar dan mee?

      Verwijderen
    2. Soms wel ja. Maar dit artikel gaat er juist over dat ik ook minimaliseer als er geen financieel belang bijzit, zoals het verkleinen van mijn cijferlijst.

      Verwijderen
  3. Ik vind je laatste zin zo mooi. Heel aansprekend. Die kan zo op een tegeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kwam onlangs mijn lijst tegen, zag er een stuk beroerder uit!
    Ik tekende altijd met mijn ballpoint allerlei figuren in mijn agenda.

    BeantwoordenVerwijderen