maandag 28 september 2020

Beleggen en ethiek

Enkele weken geleden heb ik mijn geld van de beurs gehaald en ben ik aan het wachten tot de beurs weer gaat zakken. De kans is groot dat dit de komende weken gaat gebeuren, maar tegelijkertijd begint mijn geweten weer op te spelen.
Enkele jaren geleden hebben we op een FIRE bijeenkomst een keer een vruchtbare discussie gehouden of beleggen. Deze discussie ging het onder andere over of het verantwoord is om in olie of wapens te beleggen. Een argument bij deze discussie was dat een aandeel eigenlijk nauwelijks nog iets te maken heeft met het onderliggende bedrijf. Het is gewoon een verhandelbaar waardepapier, en als jij het niet koopt, dan koopt een ander het wel.

Maar de tegenlichtaflevering "goed geld verdienen" gaf me een ander perspectief. Het primaire doel van een beursgenoteerd bedrijf is het tevreden houden van de aandeelhouders. Want de aandeelhouder is immers eigenaar. Maar dat betekent dus ook dat je iemand op de voorzittersstoel zet die weinig of geen affectie met het bedrijf heeft, sterker, alleen maar geinteresseerd is in winst op korte termijn. Voor zaken als arbeidsomstandigheden, duurzaamheid en winst op de lange termijn staan aandeelhouders veel te ver van het bedrijf af.

Als je wilt zien wat er gebeurt als de aandeelhouders te ver weg zitten, dan is Tata steel een mooi voorbeeld. De Nederlandse tak is in enkele jaren tijd veranderd van een trots staalbedrijf naar een lege huls die door het Indiase moedermaatschappij op elke manier wordt leeggeknepen, en vooral bezig is met het ontvangen van staatssteun en het voorkomen van het betalen van vennootschapsbelasting.

Onze premier zal het allemaal wel fantastisch vinden. Voor hem gaat de economie boven alles. Goed vestigingsklimaat gaat boven het betalen van vennootschapsbelassting, en al helemaal boven zaken als milieu. Hij kan vast leuk preken bij een nationale ramp, maar ik heb liever iemand die de toekomst van ons land serieus neemt.

Maar wat moet ik hiermee, behalve niet op die Teflon-premier stemmen? Ik denk dat ik me voor een groot deel ga neerleggen bij het feit dat ik alleen de wereld niet kan veranderen. Het verschil tussen een gewone ETF en een ETF die het predikaat "duurzaam" heeft, is zeer klein, zie bijvoorbeeld het verhaal van MrMoneyMustache. Ook maakt het weinig uit of ik beleg of aflos: als ik aflos, dan heeft mijn hypotheekverstrekker meer vermogen om te beleggen, en een eigenschap van hypotheekverstrekkers is dat ze geen kans onbenut laten om geld te verdienen.



Maar ik ga wel vaker met een idealistisch initiatief meedoen. Zo kwam ik op het verhaal rond de Hema. de Hema verkeert in zwaar weer, niet zozeer omdat de detailhandel het zwaar heeft, maar vooral omdat het een speelbal is geworden van investeringsmaatschappijen, beter gezegd aasgierfondsen.
Gelukkig is er een initiatief om de Hema te kopen door een cooperatie. Geen club van aasgieren, maar gewoon een club die een Nederlandse winkel een warm hart toedraagt en vooral wil kijken hoe de Hema nog beter en duurzamer kan worden. Hoewel ik niet echt een grote shopper ben, zou ik het wel jammer vinden als de Hema zou verdwijnen. Dus heb ik mijn geweten afgekocht door een potentieel stukje Hema te kopen. Heb je ook interesse? Zie koopdehema.nl

Zie ook:
Oeps, ik ben de markt weer aan het timen
Fire goes Ethics

7 opmerkingen:

  1. Het is goed dat je hier aandacht aan geeft. Mijn schoonvader wilde nooit beleggen omdat hij niet wilde dat zijn geld naar de wapenhandel ging of naar kinderarbeid. In die tijd had je nog weinig initiatieven om er op toe te zien, hoe er binnen bedrijven werd gewerkt en annual social reports bestonden ook nog niet.
    Ik zeg wel eens dat ik niet beleg, maar ik neem wel deel aan een pensioenfonds. Ik heb binnen ons bedrijf gevraagd hoe het zit met de aandelenpakketten in ons pensioenfonds, maar daar werd ik vreemd over aangekeken. Zeker wil ik graag later ook goede zorg kunnen inkopen, maar het is niet mijn bedoeling om geld te verdienen (* pensioen is uitgesteld loon!) door bedrijven die slecht met natuurlijke hulpbronnen omgaan of mensen uitbuiten.
    Het is best ingewikkeld. Je komt op het punt: ik kan niet alles doen, maar ik kan doen wat ik kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dankje! In die tegenlichtaflevering komt het inderdaad pijnlijk naar voren: onze pensioenfondsen en verzekeringen beleggen in dingen die wij niet willen. En dat komt omdat wij hen puur hebben gevraagd om zo winstgevend mogelijk te zijn, en niet naar andere facetten te kijken.

      Verwijderen
  2. Idd, alle kleine beestjes helpen is een leus van partij voor de dieren. Ook jouw besluit helpt. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn veel beleggers/aandeelhouders die pas geld in een onderneming willen steken indien deze voldoende sociaal en ethisch bewust is van eigen handelen. Zo bestaan 'groene' fondsen al jaren. Niet alle aandeelhouders zijn even slecht en veel proberen via een aandelenpakket inspraak te hebben op jaarvergaderingen om zo de koers van bedrijven van binnenuit bij te sturen. Ook dat zou je overigens kunnen overwegen. Kost wat moeite, maar werkt wel.

    Daarentegen, ethisch bewustzijn is leuk totdat het mensen geld kost of dat we met de effecten daarvan te maken gaan krijgen. Als ons vestigingsklimaat vooral brievenbusfirma's in Amsterdam oplevert dan kan ik daar best mee leven. Het weggeven van vennootschapsbelasting daarentegen niet. Vaak zien we dingen teveel door een Westerse bril. Iedereen is (terecht) tegen kinderarbeid, maar in landen hier ver vandaan is datgene wat kinderen verdienen voor een gezin het verschil tussen leven en de hongerdood. Hoezo zijn wij de aangewezen personen om daar over te oordelen?

    Verder, heeft het kopen van de HEMA zin? Als je van nostalgie bent zeker. In werkelijkheid is het bedrijf achterhaald, heeft een te oude (winkel)formule waarvan bewezen is dat, die gezien andere failliete bedrijven als C&A en V&D, gewoon niet meer werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet bedoeld als reclame (heb geen belangen) maar sluit wel aan op het onderwerp en misschien dat iemand er nog iets aan heeft.

    [quote]
    ASN Bank Webinar – Hoe gaat de fondsmanager te werk?

    Mariƫtta Smid (senior manager duurzaamheid) en San Lie (hoofd portfoliomanagement) laten aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe een ASN Beleggingsfonds werkt. Zo krijgt u antwoord op de volgende vragen:


    In welke bedrijven beleggen de fondsen en hoe worden die op onder andere duurzaamheid en geselecteerd?
    Hoe werkt de fondsmanager dagelijks aan een optimaal resultaat, ook in roerige tijden als de coronacrisis?
    Wat doen we om bedrijven waarin de fondsen beleggen, duurzamer te maken?
    [/quote]



    https://channel.royalcast.com/asnbankwebinar/#!/asnbankwebinar/20200929_1

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iets toch maar kopen omdat anders een ander het wel koopt betekent dat de keten nooit eens stopt. Zie hoe het is gegaan met bont, nu wordt het volgens mij bijna nergens in Nederland meer verkocht, gaan de nertsenkwekerijen op korte termijn dicht en is bont dragen 'not done'. Prima dus om er eens goed over na te denken! Leuk stukje weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Veel nertsenhouders zijn inderdaad opgelucht over de uitkoopregelingen, want de bontprijs is wereldwijd flink aan het zakken. Een goed teken dat dit dus globaal gebeurd, en dat de nertsenhouders dus weinig animo hebben om elders verder te gaan.

      Verwijderen