donderdag 10 februari 2022

Keuken verbouwen 5: stucen

Nadat alle leidingen zijn gefreesd en gevuld, mogen de muren weer strak wit worden, dus tijd om te stucen. Ik heb er voor gekozen om zelf te proberen om te gaan stucen. 


Voordelen van zelf stucen:

  • Het is veel goedkoper. Ik heb geen offerte voor een stucadoor aangevraagd, maar ik gok dat deze muurtjes op E1000-2000 uitkomen. Zelf heb ik wel een hoop tools nodig, zoals een rijlat, een spackmes en een grote kuip. Daar ben ik ongeveer 200,- mee kwijt. Als ik alle uurtjes optel, dan heb ik ongeveer twee weken fulltime gestuct. Dat is veel langzamer dan een prof, maarja, ik moest het nog leren. Op deze manier kom ik op een uurloon in de orde van 10-20 euro per uur. Minder dan op kantoor, maar wel met meer voldoening!
  • Stucadoors zijn simpelweg niet te krijgen. Ik heb een paar stucadoors gebeld, maar de meesten waren simpelweg niet bereikbaar, of zeiden dat hun orderportefeuille tot 2037 vol zat. Geen enkele stucadoor zit te wachten op zulke kleine opdracht als er ook hele huizen gestuct kunnen worden.
  • Flexibiliteit. Als ik een stucadoor laat komen, dan moet precies die dag alles klaar zijn. Dat wil zeggen dat ik geen tegenslagen mag hebben met gekke leidingen. Ook moet alles in een keer. Als ik het zelf doe kan ik het werk verdelen over meerdere sessies, zodat ik tussendoor spullen kan verplaatsen etc.
  • Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd! Ik vind het altijd fijn om iets nieuws te leren. De eerste keer geeft het wellicht niet het perfecte resultaat, maar deze ervaring kan altijd van plas komen in de toekomst.

Nadelen van zelf stucen:

  • Eerlijk is eerlijk: het wordt niet zo strak als door een vakman. Tenminste, niet bij mij. Het valt niet mee om de mortel in de exact juiste verhouding te mengen en daarna in een hele korte tijd alle mortel te gebruiken en strak te trekken. Bovendien is mijn jaren 60 huis zo krom als een hoepel, dus valt het niet mee om alles perfect recht te maken. Van de andere kant: ik heb geen cruciale muren moeten stucen, bijvoorbeeld eentje achter het aanrechtblad, die wil je zo recht mogelijk. Eigenlijk heb ik alleen maar positieve reacties van mensen gehad, al willen die mij misschien niet beledigen...
  • Het huis wordt een smerige vetzooi. Je begint met schoon gereedschap en goede moed, maar na een tijdje valt er wel eens een kwakje stuc op de handvat, of op de grond, waar je vervolgens per ongeluk intrapt... Enfin, na een tijdje is alles een grote bende, en heb ik best een paar keer wat krachttermen gebruikt dat het allemaal niet wilde lukken.
Dit is voor:

En dit is na:

Conclusie:

In dit geval was zelf stucen denk ik een goede keus: stucadoors zijn niet te krijgen, en alles was moeilijk te plannen. In de toekomst zou ik alleen kleine stukjes zelf doen. Ik ga niet meer aan grote muren beginnen, en zeker geen plafonds.

Zie ook:

keuken verbouwen

6 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit. Eén van de weinige klussen die ik wel uitbesteed, want zeker plafonds stucen is geen werk voor eerlijke mensen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees 2 voordelen waar je wel blij mee bent, maar wat eigenlijk nadelen zijn. Blijft over, goedkoper en zelfstudie.
    Ondanks dat vind ik het fantastisch dat je dit hebt aangedurfd.
    Heb je ook getwijfeld of stucen en stukadoor nu met een k of een c moet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt knap dat je hebt aangedurfd! Zelf zou ik het niet durven. En bovendien: mijn uurloon is meer dan het dubbele hoger en mijn werktempo meer dan het dubbele lager, het resultaat de helft minder dan een stukadoor. Ieder zijn eigen vak.

    Maar verven doe ik dan wel weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap gedaan hoor, ziet er netjes uit. Stucen is toch een dingetje die we uitbesteden. Ooit het spuitwerk in het toilet glad gestreken, maar daar blijft het wel bij. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zijn er al weer vorderingen geweest?
    Misschien een tijdelijke blogname change, "geld is tijd voor klussen"?
    Doen er wel meer, je struikelt er soms over ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit artikel gaat over het geld van laten stucen versus de tijd van zelf stucen, dichter bij de blog naam kan je niet komen:-)

      Verwijderen