maandag 8 januari 2018

Gas-water-licht-km verbruik van 2017

2017 is voorbij, maar gelukkig hebben we de meerstanden nog:-). Hoewel wij niet actief bezig zijn met het besparen van gas water of licht, blijven de standen nog steeds ver onder het landelijke gemiddelden. De blauwe lijnen geven de maandelijke resultaten weer (vertaald naar verbruik per jaar, zodat we geen gekke dipjes krijgen bij februari enzo), en de rode geeft het jaarlijkse gemiddelden:


 
De enige grafiek die wel flink aan het dalen is, is hoeveel kilometers onze auto rijdt. In 2016 reden we nog 16800km, in 2017 is dat slechts 14300km:

Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat ik in 2017 een stuk of 115 keer met de fiets naar het werk ben gegaan. Maar ik denk dat hier nog steeds het meeste te halen is. We kunnen de verwarming nog een graadje lager zetten, de tuin minder sproeien of alle lampen steeds uit doen, maar het is peanuts ten opzichte van de autokosten. We zijn jaarlijks grofweg 70,- aan water kwijt, 800,- aan gas 400,- aan elektriciteit en ongeveer 2000,- aan autokosten! Bovendien is het alternatief, namelijk fietsen veel leuker dan autorijden:-)
Ik ben heel benieuwd of we deze kilomterstand nog verder kunnen terugbrengen in 2018.


Zie ook:
hoe bespaar ik op fietskosten?
gas-water-licht-km standen van 2016

6 opmerkingen:

  1. Die laatste grafiek is echt heel mooi om te zien, goed bezig!
    Weet niet of je nog vlees eet, maar als je werkelijk een impact wil hebben op water verbruik, dan zou ik daar eens gaan kijken ipv proberen van de 50m3 nog wat af te halen. Stuk efficienter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben inderdaad nog steeds vegetarier, behalve insecten dan, maar die hebben nauwelijks een ecologische foodprint

      Verwijderen
  2. 70 euro aan water denk ik?
    Mooi om te zien en te lezen. Kan ik weer veel van leren :)
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je alles zo bijhoudt.
    Bij ons gaan de meeste autokilometers zitten in woon-werk. Weer een reden om te stoppen met werken, dat scheelt een hoop kosten :-)
    En ik kan het niet helemaal uit je grafiek halen, maar zijn fietsvakanties niet wat voor jullie? Echt super leuk en scheelt ook weer auto-km!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie mijn vrouw geen fietsvakanties doen, maar ik ga elk jaar met een fietsclub in de bergen fietsen, zie hier

      Verwijderen