donderdag 11 januari 2018

Tooltjes update


Ik heb een avondje van de kerstvakantie benut aan het updaten van een paar tooltjes. Bedankt voor alle suggesties! Deze post verscheen per ongeluk afgelopen maandag al, maar ik post 'm nu opnieuw omdat ik nog een extra verbetering heb doorgevoerd.

Bandbreedtetool:
-Er kwam terecht de opmerking dat men in het verleden en jaar heel weinig ingelegd heeft. Dus heb ik een extra veld toegevoegd waar je dit kan invullen.
-Daarnaast heb ik de ORV(overlijdensrisicoverzekering) default op 0 staan, omdat de meeste mensen deze verzekering niet aan un spaarhypotheek gekoppeld hebben. Als de ORV nul is, dan wordt hij ook niet weergegeven in de berekening.
-In sommige gevallen gaat de ORV omlaag als je extra bijstort of inkort. Voor deze situatie kan je nu de huidige ORV en de toekomstige ORV invullen. De berekening van de ORV is vaak zeer obscuur, en veel hypotheekverstrekkers geven deze berekening niet, dus ik kan dit ook niet voor jullie doen, dit zal je toch echt moeten afwachten of inschatten.

Klik hier voor de bandbreedtetool.
  
Spaarhypotheektool 
-Als je de boel exporteerde naar excel, dan waren de kolommen van "hypotheek" en "woz waarde" omgedraaid. Dit is nu opgelost.
-Er gaat de komende jaren het een en het ander wijzigen aan de eigenwoningforfait (EWF) en hypotheekrenteaftrek (HRA). DE HRA zou eigenlijk een half procentpunt per jaar afgebouwd worden, maar de overheid heeft besloten om dit vanaf 2020 te versnellen, met 3 procentpunt per jaar:
2018: 49,5%
2019: 49%
2020: was 48.5%, wordt 46%
2021: was 48.0%, wordt 43%
2022: was 47.5%, wordt 40%
2023: was 47.0%, wordt 37%
2024: was 46.5%, wordt 37%
enz.
Op deze manier gaan middeninkomens al vanaf 2022 iets merken van de afbouw van HRA. Als compensatie wordt de EWF ook afgebouwd. Voor 2017 was deze nog 0.75%, die gaat voor 2018 naar 0.7%. Het is nog niet duidelijk hoe deze afbouw verder gaat, maar voor nu neem ik aan dat het percentage in 2019 verder zakt naar 0.65% en in 2020 naar 0.6%. Ook gaat de wet Hillen afgebouwd worden, maar het is mij nog neit duidelijk hoe precies. Voor een hypotheek van en ton en 5% rente gaat het er nu zo uit zien:
Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om aanpassingen te doen in de tool zonder dat er ergens iets omvalt. Ik ben bezig met unittests, maar het zal een behoorlijke tijd kosten om alles goed te testen.


klik hier voor de spaarhypotheektool

Doe er je voordeel mee;-)

4 opmerkingen:

  1. Bandbreedtetool werkt ook, bravo!!!

    Ik heb nog wel een paar vraagjes, puntjes:
    Kan er ook een radiobutton komen bij rente, er zijn soms geringe verschillen in wat de bank laat zien en je tool. Als ik dan de huidige premie en spaarpot opgeef past die de rente daar op aan om tot een juiste bandbreedte te komen?

    Hoogste/ Laagste inleg, incl. orv haal je van jaaroverzicht. De orv die daar bij hoort hoeft niet de orv te zijn die je links moet invullen. Nu moet je de hoogste/ laagste inleg passend maken met de linker orv, dat is dan niet nodig om de bandbreedte te berekenen.

    De orv links is de huidige orv, de rechter orv wordt de nieuwe orv n.a.v. extra storting of inkorten

    Wij zitten al laat in de looptijd en ik zie dat als ik de bandbreedte op 10 zet, dat niet terugkomt in je eindoverzicht. Is dat nog toe te voegen?
    De nieuwe premie+orv geeft de bandbreedte weer voor het jaar erop, die wordt dan 10. Ik zie wel dat de totale jaarinleg lager wordt dan de huidige totale jaarinleg, maar nog wel binnen de bandbreedte blijft?

    Mag je het laatste hypotheekjaar zoveel extra bijstorten, zodat je voor dat jaar nog binnen de bandbreedte blijft.
    De spaarpremie wordt dan heel laag, maar voor de bandbreedte voor het volgende jaar is dat niet relevant meer, omdat er geen hypotheek meer is. Ik kan daar nergens iets over vinden?

    Super handige tool om snel je extra storting/ inkorting te berekenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel weer voor je tools! Ik lees altijd graag bij je. Doe je binnenkort ook weer een meelwormen update?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, ook ik ben een trouwe lezer.
    Helaas heb ik aan de laatste uitbreidingen van je tooltjes weinig.
    Wij hebben een samengestelde hypotheek bestaande uit 3 delen, stukje aflossingsvrij en 2 bankspaarproducten. Waarvan er een over 10 jaar is afgelost (laat ik dan net met pensioen mogen) nr 2 loopt dan, nu nog, 25 jaar door. Wat ik doe is de 3 stukken bij elkaar optellen en zelf de belasting berekenen in Excel.
    Wat dat aangaat dus is de uitvoer naar Excel een fantastische pre.

    Wat ik er wel aan heb is dat jij al uitgezocht heb in welk jaar je welk percentage mag aftrekken en wanneer de verlaging HWF ingaat.
    Daarvoor dank ;)

    Mocht je ooit tijd hebben en je wilt nog uitbreiden kan je mogelijk nog de mogelijkheid van een samengestelde hypotheek inbouwen.

    Ander punt is dat ik zie dat ergens in jouw formules de rente die je krijgt een jaar lang gelijk is. Dit zal best wel kunnen bij sommige banken maar bij de ING is de verkregen rente per maand anders. De renteberekening gaat (bij ING) over het bedrag wat tot dan toe is opgebouwd (resultaat maand ervoor + inleg + maand rente) en dus per maand anders.

    Maar goed het verschil zit hem in enkele euro's en zeker nauwkeurig genoeg om je eigen besparingen door te rekenen.

    Gr John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi John, wij zitten ook bij ing en herkennen dat probleem met die rente. We lopen elke maand €0,38 spaarpemie uit de pas met het spaartooltje van Rentenier? Ik begrijp niet goed wat je bedoeld, kun je misschien een rekenvoorbeeld geven?

      Verwijderen