maandag 5 december 2022

En? Lukt mijn timen van de markt een beetje?

Zoals wellicht bekend beleg ik al een tijdje periodiek via mijn werk, en bovendien koop ik af en toe wat ETF-jes bij DeGiro. En dat laatste kan je niet bepaald periodiek noemen. Hoewel ik weet dat talloze studies hebben aangetoond dat "time to market beats timing the market", blijf ik onregelmatig kopen, afhankelijk van de stand van de beurs. De beurs staat in mijn ogen al jarenlang veel te hoog, en is het de moeite waard om even te wachten, want "what comes up, must come down". In het verleden heb ik al eens geschreven over dat beleggen op de piek is als zomergoed zaaien in de herfst: over de lange termijn zal de beurs blijven stijgen, maar waarom niet profiteren van een grote kans dat de beurs binnenkort zal dalen? En een jaar voor de corona pandemie heb ik een keer alles verkocht. Ik geef toe, dat was een beetje een toevalstreffer. De beurs stond in mijn ogen behoorlijk hoog, maar niemand kon een pandemie verwachten. Dit geeft dus geen garanties voor de toekomst.

En wat ben ik nu aan het doen? Ik leg behoorlijk vaak in, maar alleen als de beurs relatief laag staat. De markt is erg volatiel en ik verwacht veel schommelingen, of zelfs een crisis, dus zijn er genoeg momentjes om een dipje te kopen. Hieronder zie je de koers van VWRL, en de momenten waarop ik heb ingelegd:


Je ziet dat ik vooral koop
De afgelopen twee jaar heeft deze taktiek redelijk goed gewerkt. Hoewel de gemiddelde koers ongeveer 99,74 was, heb ik voor gemiddeld 95,45 kunnen kopen. Dat klinkt mooi, maar er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen te maken:
  • Ik heb in 2021nauwelijks iets in kunnen leggen. Dit wil ook zeggen dat ik een jaar aan dividend ben misgelopen
  • Deze taktiek werkt alleen in momenten dat de beurs volatiel is. In een normale beurs stijgt hij jaarlijks, waardoor je met markttimen alleen maar achter de feiten aanloopt.
  • DeGiro heeft een beleid waarbij je geen transactiekosten betaald voor de eerste aankoop in een maand, en voor de volgende aankopen als ze minimaal 1000,- zijn. Bij veel van bovenstaande rode stipjes heb ik dus voor minimaal 1000,- moeten kopen. Deze taktiek lukt dus niet bij een kleine portemonnee.
  • Het blijft gokken wanneer je bescheiden porties koopt en wanneer je je hele spaarrekening leegtrekt. In mijn geval heb ik nog steeds te defensief gekocht. Ik had nog best wat willen bijkopen, maar de moment is nog niet gekomen. En dan kom ik meteen op het laatste punt:
  • Het is handig om een alternatieve investeringsmogelijkheid te hebben voor als de beurs te hoog voor je smaak is. En daarom heb ik deze week nogmaals 5000,- afgelost van mijn annuitaire hypotheek van 5.3%: 

Dus: kan ik het aanraden om de markt te timen? Nee, ik kan niks aanraden. Maar zolang ik nog kan aflossen op de hypotheek en er is nog geen echte economische crisis, ga ik nog even op dezelfde voet door.

Eigenlijk had ik nu nog een analyse moeten maken over mijn inleggedrag versus regelmatig inleggen en het extra effect van dividend, maar gelukkig heeft Geldnerd dat voor mij gedaan. Een aanrader om te lezen!

4 opmerkingen:

  1. Goed bezig om weer een stuk van je hypotheek af te lossen!
    Ik liep van de week even door mijn eegon lijfrentepolissen heen en zag tot mijn schrik dat de waarde het afgelopen jaar met meer dan 10% gedaald is. Dat duurt een aantal jaren voordat je daar weer bovenop bent. Gelukkig heb ik garantiekapitalen afgesloten, dus mijn inleg met een kleine bonus is verzekerd. 2 jaar geleden mijn enige lijfrentepolis zonder garantie om laten zetten naar banksparen, daar ben ik nu wel heel blij om.
    Door al deze garanties ben ik nu bezig om een pensioenplan te maken om te checken wanneer we gelukkig met pensioen kunnen gaan.
    Ik ga nu niet meer beleggen, maar ik zit voor mijn zoontje nog wel te wachten op die big bang. Volgend jaar kun je nog eenmalig een belastingvrije schenking doen van 28.947 en dat geld zou hij mooi kunnen spreiden over een aantal aandelen als de koers gaat dalen. Aan de andere kant scheelt het ons weer box 3 heffing. Het mes snijdt zo aan 2 kanten. Gelukkig hebben wij onze hypotheek al een tijdje afgelost en daar plukken we nu de vruchten van. Sparen gaat een stuk sneller en ons doel om eerder met pensioen te gaan komt rap dichterbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe bepaal je dat de markt 'relatief laag' staat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk artikel geld-is-tijd. Welke methode pas je toe om te weten of je een order moet inleggen? Wachten tot iets knapt, lijkt me namelijk best lastig (je loopt mogelijk koersstijging en dividend mis).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik bang dat het gewoon "een beetje door je oogharen naar de grafiek kijken" is.

      Verwijderen