maandag 24 juni 2019

Barebone jaar: geen televisie abonnement meer

Eind vorig jaar heb ik besloten om al mijn vaste lasten onder de loep te nemen, om te kijken welk minimalisme het beste bij me past. Nu is het de hoogste tijd om te kijken wat ik op internet, tv en bellen kan beknibbelen.

Bellen
Op dit moment heb ik een mobiel abonnement van 8,- per maand. Mobiel internet heb ik nog geen behoefte aan gehad, dus dat houden we zo. Ook heb ik nog een vaste lijn, maar die had ik eigenlijk om twee redenen: 1) mijn moeder vindt mobiel bellen te duur 2) als mijn zoontje alleen thuis is kan hij iemand bellen in nood.
De eerste reden is al komen te vervallen doordat mijn moeder whatsapp heeft aangeschaft. De tweede reden ga ik vervangen door een prepaid telefoon voor m'n zoontje. Dan is hij altijd bereikbaar, zeker zo handig.

Internet
Als je internet gaat uitzoeken vliegen de bandbreedtewaardes je om de oren. Glasvezel kan tegenwoordig wel 500Mb/s halen. Maar het is dan wel jammer dat iedereen tegenwoordig WiFi gebruikt, dat niet sneller is dan 50Mb/s. Als je dus niet met heel veel mensen tegelijk bezig bent is dus niet je glasvezel, maar je eigen WiFi de zwakste schakel. Voor mijn is 50Mb/s dus snel genoeg.

Televisie
Tja...televisie. In mijn jeugd woonden we in het buitengebied, en konden we geen commerciele zenders aan. Daarna heb ik mijn studietijd geen televisie gehad. En daarna is het nooit in mijn systeem gekomen om dat ding ooit aan te zetten in de hoop dat er iets leuks op is. Als ik op het geklaag van mijn ooms en tantes op verjaardagen moet afgaan, is die hoop erg ijdel.


In het kort: dat ding gaat pakweg 30 keer per jaar aan, en meestal alleen voor uitgestelde programma's van de publieke omroep die ik ook via uitzendinggemist kan zien. Weg ermee dus.
En Netflix dan? Ik hoor veel mensen over hun Netflix verslaving, van de ene naar de andere serie. Het enige wat ik altijd vraag is: "komt mijn leven iets tekort omdat ik dat allemaal niet gezien heb?". Ik heb nog niemand gehoord die deze vraag positief beantwoordde, dus ik denk dat ik geen trauma's of midlifecrisis ga kweken doordat ik al die series mis.
Ik laat de beeldbuis wel aan de muur hangen voor DVD's, en er komt een Raspberrie pi bij met youtube, uitzendinggemist en/of Kodi.

Al met al ga ik van een 56,- per maand naar 26,- voor de eerste 6 maanden, en daarna 6 maanden voor 41,-. Daarna ga ik kijken of het me bevallen is.


Zie ook:
minder energie verbruiken 
minder verzekeren
2019 wordt een barebone jaar

12 opmerkingen:

  1. Ik heb nu 13 jaar geen tv meer. Nooit gemist. Af en toe uitzending gemist of live kijken via de laptop. Geen idee wat raspberry pi of kon u is. Ik ga eens googlen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Raspberry pi is een minicomputertje. Kodi is een programma waarmee je streamingdiensten kunt bekijken

      Verwijderen
  2. Beste Rentenier;

    Leuke blog. Ook wij hebben nu al bijna een jaar TV en vast bellen eruit gedaan. Nog geen moment gemist. Ik maakte tot voor kort gebruik van popcorn hour als media speler, maar is raspberrie een opvolger? En hoe ben je daaraan gekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zitten al een half jaar zonder tv abonnement omdat we glasvezel krijgen, en mijn man iets te optimistisch was over hoe snel dat zou komen. Maar eerlijk gezegd missen we het helemaal niet. Ik heb al tegen mijn man gezegd dat we er misschien beter op kunnen besparen als we straks glasvezel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bar en boos, hier blijkt wel weer waar je roots liggen, het platteland.
    Niets mis mee overigens, maar ik wil mijn zoon iets meer mee geven dan minimalisme en bekrompenheid. Het plattelandsgevoel gaat ten koste van je kijk op de wereld, dat moet je nu toch wel beseffen. Doe je zoon dat niet aan, maar geef hem alle mogelijkheden om te beslissen en op te groeien.
    Mmmm, je doet het toch niet, de geschiedenis herhaalt zich of niet toch niet?

    Goed om het er over te hebben, top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij heeft 9 jaar lang beschikking gehad over een televisie, maar hij zet 'm nooit aan. Jeugd van tegenwoordig kijkt liever youtube.

      Welke "kijk op de wereld" van mij is precies beschadigd door mijn plattelandsgevoel? (ik ben niet beledigd ofzo, gewoon heel benieuwd wat je precies bedoeld)

      Verwijderen
    2. Klop, YT is idd populairder, maar waar ik een beetje moeite mee heb is dat je telkens allerlei argumenten aandraagt om dingen die geld kosten te ontkrachten, terwijl je eigenlijk alleen maar wilt bezuinigen. Dat geeft een verkeerd beeld, je zoekt excuses om het te rechtvaardigen.
      Met plattelanders kun je overigens prima bieren drinken, niks mis mee!
      Zondagavond doorbomen in Utrecht, het wordt heet?

      Verwijderen
    3. Ik zie niet wat dit met platteland te maken heeft. Er wonen hier heel veel big spenders.
      Het klopt wel dat ik vaak zo beredeneer dat ik iets niet nodig heb, maar ik probeer dat steeds minder te doen. Tegenwoordig is mijn overweging vooral waar ik het minst spijt van ga hebben. Daarom geef ik wel best veel geld uit aan leuke belevenissen.

      Verwijderen
    4. it's in your nature

      Verwijderen
  5. Wij hebben hetzelfde gedaan. TV er uit. vaste telefoon er uit. Zijn van 50 naar 25,- gegaan.

    Vraagje: Waarom niet gegaan voor 20mb/s. Tele2 kost bijvoorbeeld 282 per jaar. T-mobile 294.
    20mb/s is een prima snelheid om films/series te streamen en youtube te kijken. Ook voor het downloaden van bestanden is dit een prima snelheid. Scheelt je toch weer ruim 100,-

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben ook al jaren geen kabel-tv meer. Zoon is niet anders gewend dan dat wij via Youtube of Netflix filmpjes kunnen kijken. Overigens was het hier niet persé vanuit bezuiniging gedaan, maar wij vinden reclames tussendoor gewoon heel erg vervelend en daarnaast ook het feit dat je dan op een bepaalde tijd thuis moet zijn voor bepaalde programma's.

    BeantwoordenVerwijderen