donderdag 26 september 2013

Langzamer rijden: werkt het ook in praktijk?

Een tijdje geleden besprak ik de grote besparing die te bereiken is door langzamer dan 120km/u te rijden op de snelweg. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van brandstofverbruikcijfers die ik op internet heb gevonden. De grote vraag is natuurlijk: klopt dit met de praktijk?
Om dit te meten ben ik aan een experiment begonnen. Elke dag als ik voor mijn werk over de snelweg rij, kies ik een andere streefsnelheid, tussen 90km/u en 125km/u. Zodra ik op de snelweg 90km/u rij, druk ik de dagteller in. Zodra ik weer ga afremmen voor de afslag (mijn dagelijks stukje snelweg is 11 kilometer), blijf ik weer even constant 90 rijden, en lees af wat mijn daadwerkelijke gemiddelde snelheid en mijn brandstofverbruik is over dit stukje is. Ik druk de dagteller steeds bij dezelfde snelheid in, zodat ik een eerlijke vergelijking heb: het kost vooral veel energie om op te trekken naar hoge snelheden. Al deze informatie noteer ik op een kladblokje in het dashboardkastje. De exacte afgelegde weg en verstreken tijd registreer ik niet, want deze informatie heb ik niet echt nodig. Bovendien hoef ik nu maar twee cijfers te onthouden totdat ik bij mijn eindbestemming ben (brandstofverbruik/km en gemiddelde snelheid). Uit de gemiddelde snelheid kan ik al herleiden hoeveel tijd ik per kilometer gewonnen heb. Bovendien toont mijn auto alleen de verstreken tijd in minuten, terwijl de tijdswinst hooguit 1 of twee minuten is. Ik rij 's ochtends meestal tussen 6.45u en 7.00u de snelweg op, zodat het nog niet erg druk is. Met de terugweg rij ik van de stad naar het platteland, dus de snelweg wordt steeds rustiger. Daardoor staat er 's avonds ook bijna nooit file. Mocht ik ooit in een file terecht komen, dan zal ik deze meting uiteraard niet meenemen. Ik doe de metingen nu een week, en er vallen me al enkele dingen op:
  • Het is erg lastig om continue hard te rijden. Zelfs als ik buiten de spits rij (gisteren had ik tot 20:30 een vergadering), is het onmogelijk om continue 125 te rijden. Ik haalde uiteindelijk 115 km/u gemiddeld. 
  • Als je 125 rijdt (wat je mag doen zonder beboet te kunnen worden), dan haal je erg veel auto's in, terwijl het maar heel zelden is dat een scheurneus mij wil inhalen. Blijkbaar rijdt de meerderheid van de automobilisten op "mijn" snelweg al langzamer dan 120. Ik weet dat dit een uitzondering is: als ik ooit over andere wegen rijdt, dan wordt ik veel massaler ingehaald.
  • Doordat ik al een hele tijd niet harder dan 110 op de snelweg rij, voelt 125 nu als een enorme snelheid. De motor gaat opeens veel meer herrie maken, het snelheidsverschil met vrachtwagens is veel groter. Ik vind het experiment erg interessant, maar ik vind het helemaal niet als ik over een week ofzo weer gewoon 100 of langzamer over de snelweg kan sukkelen.
De voorlopige cijfers varieren van 0,036 lt/km bij 82 km/u gemiddeld tot 0,061 lt/km bij 115km/u. Dat zou een verschil betekenen van 2m19s en 0,275 liter over die 11 kilometer. Ik zou dus 7,12 liter per uur besparen, oftewel 12,10 per uur bij 1,70 E/lt. Dat is iets minder dan ik voorspeld had, maar het komt in de buurt. Ik wil eerst minimaal eens tuk of 20 metingen hebben bij verschillende snelheden voordat ik een echte conclusie kan trekken. Later meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten