donderdag 19 september 2013

Prinsjesdag: rede voor mij om niet af te lossen

Zoals al was voorspeld, heeft prinsjesdag weinig veranderingen opgeleverd voor de hypotheekmarkt. Eigenlijk is slechts één ding nieuw: het is nu mogelijk voor ouders om meer geld belastingvrij te schenken indien het wordt gebruikt voor het aflossen van een hypotheek.

Hierdoor is voor mij de motivatie gedaald om mijn aflossingsvrije hypotheek af te gaan lossen en juist extra te sparen op de spaarhypotheek. Immers, als ik mijn aflossingsvrije hypotheek volledig zou hebben afgelost, dan kunnen mijn ouders niet meer zoveel belastingvrij schenken. Ik weet natuurlijk niet wanneer ik iets zal ontvangen van mijn ouders. Mijn beide ouders hebben een eigen huis, en ik hoop dat ze daar nog lang in zullen leven. Maar zo lang ik het -betere- alternatief heb om extra te sparen op de spaarhypotheek, vind ik dit een veiligere optie. Aflossen op een aflossingsvrije hypotheek kan altijd nog.

2 opmerkingen:

  1. Dus einde aflossen en einde blog?

    Het hebben van een hypotheekvrij leven weegt volgens mij niet op tegen een eventuele schenking over x jaar. Je kan, tegen de tijd dat je een schenking verwacht, altijd een duurder huis gaan nemen, een tweede huis kopen, een grote schuur bijbouwen, etc.

    Die eventuele toekomstige schenking lijkt me niet echt een goede reden om nu te stoppen met aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, neehoor! Mijn doel in dit blog is om manieren te vinden om geld te besparen. Het aflossen van mijn hypotheek is niet mijn primair doel. Als nu blijkt dat ik belasting over een schenking moet betalen omdat ik de schenking niet meer kan gebruiken voor aflossing, dan is dat een rede voor mij om andere investeringen meer prioriteit te geven dan aflossen, zoals het storten op spaarhypotheek, of zonnepanelen ofzo, wie weet.

      Verwijderen