maandag 9 september 2013

Zuinig rijden: wat levert het laten uitrollen van de auto op?

Ik probeer alle tips van het nieuwe rijden op te volgen, hoewel ik bij veel tips afvraag hoeveel het nu scheelt. Eén tip scheelt mij veel, zo had ik berekend: 100 in plaats van 120 kilometer rijden scheelt voor mij 230,- per jaar aan brandstof, zie dit artikel. Dus vroeg ik me af of er andere maatregelen kan uitdrukken in een geldbesparing.
Iets wat ik zo vaak mogelijk probeer te doen is het gas zo vroeg mogelijk loslaten bij een kruising of rotonde. Vooral bij 80 kilometer wegen met rotondes lijk ik hiermee veel te kunnen besparen. Ik merkte dat ik gemakkelijk 300 meter voor een kruising het gas kan loslaten, zodat ik een mooie snelheid overhoud om de rotonde op te gaan. Laten we aannemen dat ik 300 meter gebruik om uit te rollen in plaats van de gebruikelijke pakweg 150 meter. Een auto die gebouwd is na 1990 sluit de brandstoftoevoer af zodra je het gas loslaat; de wielen houden de motor draaiende. Trap dus niet de koppeling in, anders verliest de
motor zijn aandrijving met de wielen, zodat je brandstof nodig hebt om de motor draaiende te houden. Je moet zelf een beetje experimenteren met het terugschakelen. Het toerental moet niet de hoog of te laag worden, en je moet zo min mogelijk de koppeling gebruiken. Ook kan je experimenteren vanaf wanneer je de gas kunt loslaten. Laat bij een kruising op je woon-werk verkeer je gas elke dag een paar meter eerder los, en kijk waar het schip strand. Op deze manier kan je met gemak 150 meter extra overbruggen.
Laten we aannemen dat iemand normaal pas bij 150 meter voor het einde gaat afremmen van 80 naar 40 km/u. In plaats daarvan begin ik al 300 meter van te voren met uitrollen. Terwijl de normale manier 16,13 seconde erover doet, heb ik 18,74 seconde nodig, dus 2,61 seconde meer. Daarentegen rij ik 150 meter gratis. Stel dat ik 1 op 20 rij en de brandstof kost E 1,80, dan spaar ik dus 1,35 cent uit. Kortom ik spaar E18,60 uit per extra uur dat ik aan het rijden ben!
Als ik bekijk dat ik op mijn weg naar het werk 7 keer een kruising benader op een 80 kilometer weg, dan zou het mij 9,45 cent besparen en 18,27 seconde extra kosten. Ik woon 32 km van mijn werk, en rij per jaar ongeveer 20.000 km. Als mijn woon-werk verkeer representatief is voor de rest van mijn ritjes, dan scheelt dit mij per jaar E 59,-. Dit kost me ruim 3 uur aan extra reistijd, maar dat is het waard.
Deze maatregel voelt heel anders aan dat mijn 100 km/u in plaats van 120 km/u maatregel. Als je continue 100 rijdt, ben je na een tijdje niets anders gewend. Bij het lang laten uitrollen is het een ander verhaal: als je van 80 km/u komt, lijkt 60 km/u al een slakkegangetje, om maar te zwijgen van 40 km/u. Je krijgt al snel het gevoel dat je amper vooruit gaat, en dat je die rotonde nooit gaat halen. Bovendien kan je de druk van achterliggers voelen die je benaderen. Zodra je de rotonde hebt gehaald en hem oprijdt, voel je dat dit gevoel onterecht was: een rotonde met 40 km/u passeren is al best snel. Het rustig benaderen van een rotonde heeft nog twee andere voordelen. Ten eerste heb je meer tijd om de rotonde goed te overzien. Hierdoor kan je goed inschatten wanneer er een gaatje valt in het verkeer waar je tussen kunt schieten. Ook is het met deze snelheid gemakkelijker om toch een beetje te remmen of om een beetje te versnellen, zodat je precies bij het gaatje in het verkeer uitkomt. Het tweede voordeel is bekend bij elke racer: als je met teveel snelheid een bocht ingaat, dan moet je er later voor boeten. Als je de juiste snelheid hebt bij een bocht dan kan je bij het scherpste punt van de bocht alweer beginnen met versnellen, zodat je met een hoge snelheid van de rotonde afkomt. Benader je een rotonde te snel, dan moet je extra remmen op de rotonde, waardoor de bocht niet lekker loopt en je veel later kan beginnen met versnellen.
Met een beetje geluk ben je hierdoor dus zelfs sneller dan normaal!
Zie ook:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten