donderdag 1 mei 2014

zolder aftimmeren

Ik stoorde me al een tijdje aan de halve afwerking van onze zolder. Midden op onze zolder staat een spant, waardoor je doorheen moet klimmen om aan de andere kant van de zolder te komen. Bovendien is het allemaal maar half afgewerkt, met veel kieren enzo. Zo zag het er uit:

Dus had ik het plan opgevat om een diagonale balk te verwijderen, en het spant te vervangen door een houten wand.
Hiervoor heb ik 18mm underlayment platen gekocht, die moeten het verlies van de diagonale balk gemakkelijk kunnen opvangen. Ik heb veel bouwmarkten afgespeurd, maar helaas doet niemand die platen ooit in de aanbieding. Dus heb ik toch maar de volle mep betaald.
Nadat ik een paar platen en een verticaal balkje had gemaakt, kwam de grote stap: het wegzagen van de diagonale balk. Ik had geen idee hoeveel kracht er op stond. Toen ik balk weghaalde, zakte het dak een paar millimeter, maar dat is acceptabel.
Daarna kon ik de boel verder aftimmeren en verstevigen. Ik ga de boel nog niet schilderen, want de wand ziet er zo ook netjes uit. Bovendien wil ik binnenkort eerst de andere helft van het spant aftimmeren, maar dan ga ik eerst kijken of ik een dakkapel ga maken. Ik ben er erg blij mee. Dit deel van de zolder voelt nu veel ruimer en schoner.
kosten: ongeveer 70 euro aan platen, twee middagen werk.

Zie ook mijn andere doe-het-zelf projecten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten