donderdag 10 maart 2016

Het groeien van mos en sedum

Veel mensen hebben een hekel aan mos en werken zich een ongeluk om mos te verwijderen uit hun stoep en gazon. Ik niet, want ik vind mos (en sedum) een fantastische plant. Het is namelijk onderhoudsarm, door het hele jaar groen, het absorbeert vocht en het houdt onkruid weg.
Om deze reden hebben we het vorig jaar een mosdak gemaakt in onze tuin. Het dak is mooi dichtgegroeid, en er bestaan nog steeds meerdere mos- en sedumsoorten. Het afgelopen jaar stond de huislook zelfs in bloei:
In navolging op dit idee ben ik gaan experimenteren met een mosmuur. Het leek mij mooi om onze betonnen te laten overwoekeren met mos. Helaas zie ik daar nog niet veel progressie....

Dit kan de volgende redenen hebben:



  • De mosplantjes die ik heb gebruikt komen van een pannendak af. Misschien kunnen ze niet goed hechten aan een betonnen schutting.
  • Misschien heb ik de blender te lang aangehad, zodat alle sporen zijn vernield.
  • Het weer was te slecht. Hoewel het een vochtige en milde winter is, is de winter wellicht niet het beste seizoen om te beginnen.

Natuurlijk laat ik me niet uit de weg slaan, dus heb ik een nieuwe aanpak:

  • ik heb mos van een openbaar muurtje geschraapt. Dit mos zit al tegen een muur, dus dit mos zal beter kunnen hechten.
  • geen blender meer: ik pluk het mos uit elkaar
  • ik hoop dat we het ergste deel van de winter hebben gehad.

Hieronder zie je links de niet-zo-succesvolle mosmuur, en rechts de hopelijk-wel-succesvolle-mosmuur:
zie ook:
groen dak
mosmuur

9 opmerkingen:

  1. Schiet niet op zo, want de worteltjes van de mossoort die je wilt hebben hierop geen houvast.

    Misschien een raamwerk aanbrengen?

    https://www.google.nl/search?q=mosgroei+als+wandbekleding&biw=1680&bih=881&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjVibL-j7bLAhWKHpoKHX5xDGIQ_AUIBigB

    Volgend jaar nieuwe poging of toch maar verplaatsen die muur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je enig idee hoe ik aan mos kom dat wel aan een betonnen muur vasthecht?

      Die raamwerken zijn wel erg gaaf. Op mijn werk hebben ze er ook een paar hangen, erg mooi. Maar voor buiten hoop ik dat het gemakkelijker gaat.

      Verwijderen
    2. als ik het mosje goed heb bestudeerd, is het muurmos: die schijnt tegen beton te kunnen groeien. zie wikipedia

      Verwijderen
    3. Heb ik net vanmiddag een mailtje naar een kweker gestuurd of die nog tips heeft, wacht nog even af. Idd, er is ook genoeg info op het net te vinden.
      Zelf hebben we alle schuttingen om ons heen met klimop bedekt en ben ik om de paar jaar druk om dat goedje wat jij graag op je schutting wil hebben van ons met grint bedekte garagedak te plukken.

      Op het net inmiddels diverse moswanden voorbij zien komen en het ziet er erg mooi en natuurlijk uit!

      Verwijderen
  2. Dag, heb je al geprobeerd om het beton met yoghurt of karnemelk in te smeren? Extra zuur helpt misschien om het mos te laten groeien. Proefvlakes maken om te zien of het werkt. Succes ermee. Francine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inmiddels 4 jaar verder... heeft er iemand al een succesvolle ervaring met het laten groeien van mos op een buitenmuur? ik leer er graag van :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. helaas niet. Ik heb het meerdere malen opnieuw geprobeerd, maar steeds zonder succes. De muur begint wel een beetje vaal groen te worden, dat is alles...

      Verwijderen
  4. Beton is waarschijnlijk te weinig poreus om de mos goed te doen groeien. Het zal sowieso helpen als de muur op het noorden staat, dus altijd in zijn eigen schaduw. Mos houdt van schaduw, daarom zie je in bossen de mos altijd aan de noordkant van de boomstammen groeien. Je zou kunnen proberen om je betonnen muurtje horizontaal in te slijpen met een haakse slijper, zodat de mossen iets meer "grip" kunnen krijgen, en regenwater in de sleuven blijft hangen. Maar of het ook echt werkt durf ik niet te zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen