maandag 5 maart 2018

Mijn zoon wil geen zakgeld!

Ons zoontje is 8, en we zijn al een tijdje aan het experimenteren met zakgeld. Hij krijgt elke zondag 3,-, en een paar jaar geleden was hij inderdaad druk aan het sparen voor een doos lego. Maar na die doos lego kwam de klad erin. Hij naem nauwelijks de moeite om het geld in zijn spaarpot te doen. Dus heb ik een nieuwe voorwaarde ingesteld: hij krijgt het zakgeld alleen als hij erom vraagt. Op dit moment is hij voor de Lego Boost set aan het sparen. Met zijn verjaardag kreeg hij daarom van veel mensen geld, maar sindsdien vergeet hij al een paar maanden om zakgeld te vragen.

Dit kan een paar dingen betekenen. Van de ene kant is het natuurlijk fantastisch dat hij geen geldwolf is, en dat hij er dus niet mee bezig is. Van de andere kant kan het ook zijn dat hij al zover verzadigd is met kado's (het blijft toch lastig voor grootouders en overzeese familie om te doseren met kado's), dat hij gewoon al teveel heeft. Op deze manier leert hij dus nooit dat je verstandig met geld moet omgaan.
Vorige week vroeg ik waarom hij steeds vergat om zakgeld te vragen zelfs als ik hem er op zaterdag aan herinner. Hij zei dat hij er weinig mee bezig was. Toen ik vroeg dat hij toch zo snel mogelijk die Lego Boost set wilde, zei hij dat hij die set eigenlijk niet meer hoefde... Zo zie je maar dat het geen kwaad kan om eerst even na te denken voor dat je iets koopt.

Toen ik jong was kreeg ik ook zakgeld, maar ik kocht er eigenlijk nooit iets van. Ik kreeg in vergelijking met leeftijdsgenoten niet enorm veel speelgoed, maar ik overwoog nooit om dat "tekort" te compenseren met mijn zakgeld. Daarna is het niet echt in mijn systeem gekomen om zomaar dingen te kopen. Dit is natuurlijk erg praktisch, maar uiteindelijk moet het niet ten koste gaan van levenskwaliteit. Waarschijnlijk had ik in mijn jeugd best ooit relatief goedkope dingen kunnen kopen die op dat moment de levensvreugde enorm zouden toenemen. Op dit moment ben ik nog steeds van nature zuinig, maar voor dingen die ik echt wil twijfel ik niet lang.

Terug naar mijn zoontje: heeft iemand een idee hoe ik hem meer met geld kan laten omgaan?

12 opmerkingen:

  1. Je kan hem boodschappen laten doen, precies genoeg geld mee of iets later zeggen dat je te weinig hebt, en laat hem dan maar kiezen wat er niet in past. Of hem laten bedenken wat hij wil koken voor eten, binnen een bepaald budget (wij hanteren 1 euro pp als budget). Vinden de kinderen hier leuker dan zakgeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me voorstellen dat lange termijn doelen gewoon te moeilijk zijn, waardoor je zoontje niet voldoende gemotiveerd is om om het zakgeld te vragen. Ik vraag me ook af waarom hij dat zou moeten doen? Ook wanneer hij er niet om vraagt en niet dagelijks - wekelijks mee bezig is, kan hij op den duur wel meer interesse ontwikkelen.

    Hij is natuurlijk pas acht jaar oud, he?

    Mijn dochter is zes. Zij krijgt 60 cent per week. De afgelopen maanden was ze er totaal niet mee bezig maar nu wil ze iets van playmobil kopen. Voor haar is het dan toch wel erg fijn dat ze al 12 euro in haar spaarvarken heeft. De twee weken die ze nog nodig heeft om het totaalbedrag bij elkaar te sparen, is voor haar heel goed te overzien, nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn kinderen leerden geldwaarde(en plannen) oa door kleding te kopen. Op tijd denken aan de winterjas en nieuwe schoenen, tweedehands winkeltjes voor de basisdingen en de Zeeman voor ondergoed en sokken. Eerst samen alles in een schriftje opschrijven, later alleen en alles in een schriftje opschrijven(en ze ook fouten laten maken) Dat samen begon toen ze in groep zeven/acht zaten. De kinderbijslag was het budget voor zakgeld en kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 8 jaar is nog erg jong ook al wordt het overal aanbevolen. Dan wordt het in ontvangst genomen, en verder niets mee gedaan. Ook ik ben begonnen toen mijn dochters 13 jaar waren met kleedgeld geven. Dit in een schriftje op laten schrijven. Inkomsten en uitgaven. Hierbij begeleidt. Ze bijv. al voor gespiegeld dat ze over een half jaar nieuwe winterschoenen nodig hadden en/of een nieuwe winterjas. Ook wat dit ongeveer zou gaan kosten. Kinderen op die leeftijd kunnen nog niet iets overzien of plannen. Daarbij moet je helpen.
    Met dit systeem na enkele jaren hebben ze een prima basis om zich te redden.Hebben inzicht hoe het één en ander werkt en waarom ze een buffer nodig hebben en waarom deze weer aangevuld moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 8 jaar en 3 euro per week is best een heel groot budget. Mijn zoon is 12 en krijgt 7.50 per maand! En dat is al boven het gemiddelde voor zijn leeftijd. Als hij straks naar de middelbare gaat wordt het verhoogd naar 15, maar dan moet er ook bv beltegoed van betaald worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze dochter van 8 krijgt 6euro per maand! En ook zij vergeet het te vragen. Behalve als we toevallig in die week ergens heen gaan. anders denkt ze er gewoon ook nog niet aan. Ze mag kopen wat ze wil, ook al zeg ik wel soms tegen haar dat sommige dingen misschien leuk zijn vd heb, maar of ze er op de lange termijn ook blij van wordt. Soms koopt ze het dan niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onze zoon van 7 krijgt 1 euro in de week, neemt maar al te graag zijn zakgeld in ontvangst elke zaterdag. Nu sprong hij een gat in de lucht omdat hij ook centjes kreeg voor zijn rapport van opa en oma dat scheelde hem toch mooi weer twee weken sparen voor die LEGO trein van bijna 200 euro ;-). Voor zijn verjaardag afgelopen november vroeg hij ook geld aan familie. Hij heeft een duidelijk doel voor ogen en gaat ervoor. Soms heb ik de neiging om de laatste paar euro’s (20-30) bij te passen toch doe ik het niet. Dat het erg lang sparen is lijkt hem juist alleen maar te motiveren. Gr blogaanmnbeen.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onze zoon van 13 wil al een jaar een nieuwe fiets, liefst een dure met vele extra's. Hij moet van ons zelf 200 mee betalen uit zijn eigen spaarpot die hij door de jaren heeft opgebouwd met verjaardag geld, rapporten etc. Auw dat leert snel wat de waarde van geld is.
    Papa maakt nog een fotoreportage van kind met fiets en die mag hij dan naar de geldverstrekkers mailen als dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Acht is vrij jong en op die leeftijd, is mijn ervaring, hebben ze al snel veel speelgoed en zijn ze blij met wat ze hebben. Tenminste dat is met mijn kinderen (7 en 9) zo. Daarom sparen we voor hen (voor later) en doen we per week een euro in hun spaarpot. Na verloop van tijd vragen we aan hen of ze niet iets ervoor willen kopen, waarna ze gaan nadenken. Vaak komen ze dan nog tekort voor een hele grote doos lego, wat de spaarwoede weer aanwakkert.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij is nog vrij jong, dat komt straks vanzelf wel wanneer hij naar de middelbare school gaat en dan misschien wel kleding en spullen wil gaan kopen of een telefoontje.

    BeantwoordenVerwijderen