zondag 20 september 2020

Financiele plannen van prinsjesdag

Op Prinsjesdag heeft de overheid weer lekker met getallen gegoocheld. Welke getallen zin voor mij interessant?

Heffingsvrije vermogen stijgt van 31.000 naar 50.000. Deze wet is echt een goeie timing. Tot het vorig jaar was ik vooral bezig met het bijstorten van mijn spaarhypotheek en aflossen van mijn aflossingsvrije hypotheek. Nu de beurs een dipkje heeft meegemaakt en wellicht nog meer dipjes gaat meemaken wil ik me meer op beleggen gaan richten. En langzaam begint die grens van 31.000 al in de buurt te komen. Ik vind het meer dan terecht dat de overheid deze grens ophoogt. Belasting op vermogen is een mooie vorm van nivellering (zie ook hier), maar de burger moet wel ruimte hebben om te sparen voor investeringen zoals een verbouwing zonder aan belasting te denken.

Bevriezing van AOW leeftijd: in 2021 blijft de AOW leeftijd op 66 en 4 maanden. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar voor mij is de AOW een belangrijk onderdeel van mijn pensioenplan. Eerder stoppen met werken betekent voor mij "langer uitzingen tot aan de AOW". Ik ben er dus blij mee dat deze leeftij iets minder hard stijgt dan voorheen was gepland. In het verleden steeg de AOW leeftijd net zo hard als de gemiddelde levenverwachting. Dit vond ik best vreemd. Dat wilde namelijk zeggen dat de relatieve tijd dat we aan het werken zijn steeds langer zou worden. gelukkig laten ze deze regel vanaf 2025 los: voor elk jaar dat we langer leven, hoeven we slechts 8 maanden langer te werken.

Overdrachtsbelasting geschrapt voor jongeren, hoger voor beleggers. Overdrachtsbelasting wordt voor het eerste huis van iemand tot 35 geschrapt. Voor beleggers gaat de belasting van 2% naar 8%. Ik denk dat dit een goede regel is. Ik ken mensen die dromen van een "Bernhard Jr"-carriere als huisjesmelker, maar naar mijn mening hebben deze huisjesmelkers de woningmarkt totaal verziekt.
Maar toch zou het kunnen dat deze regel in de toekomst in de weg gaat liggen. Wellicht wil ik over pakweg 7 jaar een studentenhuis voor mijn zoontje kopen. Met deze regel wordt dit minder gunstig. Hopelijk komt er een uitzondering voor zulk geval.

Inkomstenbelasting verlaagd naar 37.1%. De afgelopen jaren heeft de overheid de inkomstenbelasting in verschillende stapjes verlaagd:
2018: 40.85%
2019: 38.1%
2020: 37.35%
2021: 37.1%

Dit klinkt heel leuk voor de werkende Nederlander, maar er zit een klein addertje onder het gras: de hypotheekrenteaftrek wordt automatisch ook minder. Dit was voor mij een extra reden om in 2019 de rentevaste periode van een stuk hypotheek af te kopen: de boete wordt gezien als vooruitbetaalde rente, en hoe eerder je de rente betaalt, hoe meer hypotheekrente je er over krijgt.
Voor het komende jaar daalt de inkomstenbelasting van 37.35% naar 37.10%. Het is niet veel, maar mocht ik binnenkort besluiten om de rentevaste periode van nog een stuk hypotheek af te kopen, dan probeer ik wel om dat dit jaar te regelen.

Wat vinden jullie van de plannen?

Zie ook:
Is vermogensrendementsheffing eerlijk?

10 opmerkingen:

  1. Op zich vind ik de plannen voor de overdrachtsbelasting begrijpelijk, maar er komt waarschijnlijk nog een amendement op. Hoe het nu is verwoord is namelijk niet "Overdrachtsbelasting wordt voor het eerste huis van iemand tot 35 geschrapt." maar geeft een eenmalige vrijstelling voor iemand onder de 35. Dit hoeft dus niet een eerste huis te zijn. Aangezien dit niet in de geest is, zal het waarschijnlijk nog worden aangepast.

    Via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/overdrachtsbelasting

    Voorwaarden voor de vrijstelling overdrachtsbelasting
    De koper moet voldoen aan de volgende voorwaarden om gebruik te maken van de vrijstelling overdrachtsbelasting:

    De koper is 18 tot 35 jaar.
    De koper koopt een woning.
    De koper heeft de vrijstelling voor overdrachtsbelasting niet eerder ontvangen en laat dit vastleggen in een verklaring.
    De koper woont zelf in de woning (het zogenoemde hoofdverblijfcriterium) en laat dit vastleggen in een verklaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als 2 personen een huis kopen en daar samen in gaan wonen, en 1 is ouder dan 35 jaar, dan betaalt die persoon wel de 2% overdrachtsbelasting over zijn/haar deel. Goed te berekenen als je beide eenzelfde bedrag aan eigen geld inlegt (dan betaal je over de helft 2%), maar wat als dat niet gelijk is? Daar kan ik niets over vinden. Iemand die dat weet?

      Verwijderen
  2. Niet alleen de huisjesmelkers hebben de markt verziekt. Er spelen nog meer factoren als een overheid die wil dat ouderen zo lang mogelijk in eigen woning blijven en daar zorg krijgen. Een tekort agv de crisis in gebouwde woningen, een immigratieoverschot etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is inderdaad een algemene krapte op de woningmarkt, maar ouderen en immigranten kopen huizen niet binnen een uur op.

      Verwijderen
    2. Nee, maar het massaal opkopen van huizen is niet het enige probleem waar de markt mee zit. Het wordt juist een probleem omdat de doorstroom niet op gang komt, daarom kunnen huisjesmelkers hun slag slaan.

      Verwijderen
  3. Het is wachten op de grote belastingveranderingen. Dit zijn alleen maar wijzigingen op bestaande knoppen in het systeem. Het belastingstelsel zit op zijn einde, maar de vraag is wat ervoor in de plaats komt en door welke regering deze wordt bepaald. De grote vraag is dan ook wat voor effect dit gaat hebben op onze FO plannen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De veranderingen zijn het probleem niet, wel het tempo waarbinnen dat gebeuren moet.

      Verwijderen
  4. Gebrul om huisjesmelkers. Een BV is zo opgericht. Kun je zelf. Schaft de BV met geleend geld die studentenwoningen aan. Alleen een privé persoon is de klos,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik mocht 4 mille betalen aan de belastingdienst. Niet blij mee. De reden was, te snel gespaard afgelost huis en ja, zowel aow alsook abp beiden inkomstenbelasting heffing meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De verlaging van de belasting op arbeid vind ik erg fijn, ik hoop dat dit ook zo blijft als er bijvoorbeeld een nieuw kabinet komt, of een minder goede economische tijd.

    BeantwoordenVerwijderen