vrijdag 28 augustus 2015

Jonge meelwormpjes

De afgelopen weken van mijn meelwormenexperiment werd mijn geduld het meest op proef gesteld. Elke week verhuis ik de meeltorren door naar een nieuwe bak, in de hoop dat de meeltorren eitjes hebben gelegd. En onlangs zag ik voor het eerst nieuwe meelwormpjes! Ze zijn wit en slechts enkele millimeters groot. Helaas kon mijn camera er niet op focussen. Ondertussen zijn ze al een stuk groter geworden:
 ingezoomd:

Ik gok dat er minimaal 100 wormpjes in deze bak zitten. Nu zal het nog steeds een tijdje duren voordat deze wormpjes volgroeid zijn, maar als de productie eenmaal volledig op gang is, dan zou ik dus elke week ongeveer 100 meelwormen kunnen hebben.

Ondertussen probeer ik een paar verbeteringen door te voeren. Zo veroorzaakte de wortelen vaak schimmel, dus leg ik de wortel tegenwoordig op een ouder jampotdeksel. Ook is het een hoop gedoe om wekelijks al die meeltorren te verhuizen naar een andere bak. Dus dacht ik een slimme oplossing te hebben: een soort "frituurbak" van horregaas. Op deze manier kan ik de meeltorren ineens verhuizen naar een nieuwe bak. Een beetje schudden, en hopla, alle eitjes blijven achter in de oude bak.
Dit bleek niet goed te werken. De meeltorren gingen allemaal langs het horrengaas omhoog klimmen en kwamen vaak klem te zitten in het gaas.

En andere interessante observatie: de meeltorren zijn extreem kannibalistisch. Een dode meeltor verandert binnen een dag in een leeg karkas (blijkbaar lusten ze het schild niet). gelukkig weten de kippen wel raad met het oude schild.

Ik weet trouwens niet hoelang het duurt voordat de meelwormen hun maximale grootte bereiken. Op 1 site las ik dat het ongeveer 100 dagen duurt! Nouja, ik heb genoeg geduld.

zie ook:
1 insectenburgers geprobeerd
2 insectenburgers zelf maken
3 meelwormen beginnen te puberen
4 meelwormen worden meeltorren

3 opmerkingen:

  1. Jammer dat er zo weinig animo is voor dit onderwerp, maar zou het kunnen dat de meeste mensen er ondertussen een beetje melig van worden? Andere blogs vragen momenteel om een reactie, maar geduld is een schone zaak met nog 3 jaar te gaan. Je kunt er straks ook nog mee gaan vissen, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het is hier geen facebook waar je zoveel mogelijk reacties probeert te scoren.. Mensen moeten zelf weten of ze dit interessant vinden

      Verwijderen
    2. Ik kweek ondertussen al voor het 3de jaar meelwormen. Niet voor mijzelf maar voor de tuinvogels en de egels. Het duurt al gauw 5 maanden vooraleer je meelwormen groot genoeg zijn om te consumeren. Je kweekt ze best op zemelen en geef ze om de 2 dagen in stukken gesneden wortelen, aardappelschillen, nog niet uitgedroogd oud brood, appelschillen e.d. en leg die op een keukenpapier. De grotere wormen kruipen langs de bovenkant van het papier naar het stuk dat erop ligt en de kleintjes langs onder. Keukenpapier voorkomt ook dat de zemelen nat worden en niet gaan schimmelen. Meelwormen hebben constant eten nodig en om de dag drinken (daarvoor groente en fruit). Veel succes!

      Verwijderen