donderdag 4 april 2024

Waarom ik niet aan liefdadigheidssport doe

Iedereen kent de Alpe d'HuZes voor KWF, maar in navolging van dit succes zijn er talloze andere acties. Zo bestaat er de Ventoux3 (spreek uit als (v)one two three, maar dan met een frans accent) naar onderzoek voor hersentumoren, Skate4air om te schaatsen tegen taaislijmziekte, de Giro di Kika om de Stelvio te beklimmen om KiKa te steunen.

Ik hou van sportieve uitdagingen en ik steun graag goede doelen. 1 en 1 is 2 zou je zeggen, toch? 

Nou, nee dus.

Zoals ik al vaker heb verteld, ben ik voorstander van effectief altruisme. Dat betekent dat je zoveel mogelijk goeds wilt doen met je geld. Dat betekent:

  • Maximaal gebruik maken van belastingvoordelen
  • Alleen goede doelen steunen die een groot effect hebben
Als gevolg hiervan is effectieve altuisme niet:
  • Ineffectieve dingen doen om geld in te zamelen. Ik ken iemand die kleedjes breit en verkoopt. Hoeveel denk je hier per uur mee te kunnen verdienen? 2,- per uur? En wat is je normale uurloon? En is het werk eigenlijk nuttig?
  • Andere op laten draaien voor jou liefdadigheid. Wellicht vind je het een hele prestatie om een berg op te fietsen, maar het zijn uiteindelijk de donateurs die het geld moeten ophoesten.
  • Zinloze overhead, zoals naar de Alpen reizen om daar te gaan fietsen. Ze zeggen wel dat er geen-strijkstokbeleid is, maar als je al dat geld voor die reizen direct had overgemaakt, dan hadden deze weldoeners mij niet lastig hoeven te vallen.
  • Jezelf in de kijker zetten. Ik ken meerdere mensen die 10% van hun salaris afstaan aan goede doelen, maar zij hoeven niet in de krant. Scheelt weer een hoop papier.
  • Goede doelen voor ziektebestrijding. En vooral de ziektes waar we in Nederland mee te maken hebben. De reden dat Nederlanders veel kanker krijgen is vooral omdat we heel veel andere ziektes overwonnen hebben, daardoor ouder worden, en kanker is helaas de volgende man met de hamer. Kanker is een hele dure ziekte om iets aan te doen. Als je mensen wilt redden, dan kan je beter muskietennetten kopen voor Afrika. Voor een paar euro redt je al een leven.
Wellicht zullen mensen me zeggen: "wacht maar tot dat jij kanker krijgt". Daar vallen twee dingen op te zeggen: 1) als je het doet omdat je denkt dat ze er uiteindelijk zelf beter van wordt, is het dan liefdadigheid? en 2) En wat te doen met alle andere mogelijke ziekten? Mijn vader heeft jaren 20,- per maand aan de KWF overgemaakt, en zit nu in een tehuis voor dementie. Heef hij dan op het verkeerde paard gewed?

Dus eind juni ga ik lekker een weekje fietsen in de Alpen, en dat doe ik helemaal voor min eigen plezier, van mijn eigen geld. En in december maak ik weer een sloot geld over naar effectieve goede doelen, tegen maximale belastingaftrek.

Wat vind jij van liefdadigheidssport?

17 opmerkingen:

  1. Met het verstand heb je gelijk, gevoel telt ook mee. Verder is het zo dat je het een kunt doen en het andere niet hoeft te laten. Ik ken mensen die geld ophalen voor onderzoek naar een zeldzame ziekte die hun kind heeft. Dat is een geringe bijdrage maar geeft de ouders hopelijk enige morele steun.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker waar! Dit verhaal gaat over hoe ik er tegenaan kijkt, iedereen mag er natuurlijk anders over denken. Ik heb een naaste die na een lange periode van ziekte nu de Alpe d'Huzes opfietst, die ga ik natuurlijk niet ontmoedigen!

      Verwijderen
  2. Alleen een algemene reactie met de filosofische vraag: bestaat altruïsme?
    Ik denk het niet. Daarvan vind ik overigens niets.

    Bijv.: de anonieme persoon die 10% van zijn salaris stort krijgt er waarschijnlijk een goed gevoel van, of gelooft wellicht in een leven na de dood en wacht er daar een beloning evt. in de vorm van reïncarneren als hogere levensvorm?

    Lekker leesbaar en voor zover ik het zie goed onderbouwd. Zonder negatieve ondertoon (waarom ervan uitgaan dat iemand jou een ziekte toewenst?) was het m.i. perfect geweest maar dat lijkt bij je te horen.
    fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, dát argument. "Al het goede wat je doet, doe je voor jezelf." Het was een argument wat mijn blasé klasgenoten op de middelbare school graag gebruikten - vooral om daarna helemaal níets te hoeven doen waar ze geen zin in hadden, dus vooral ook niets voor een ander.

      Ik vind het een erg cynische blik op de wereld en op de mensheid, en ze nodigt inderdaad ertoe uit om dan vooral maar lekker niets te doen.

      Verwijderen
    2. goed punt: bij Effectief Altruisme kijkt men puur naar kwantificeerbare dingen, zoals: hoeveel kan je bereiken voor de hoeveelheid geld, hoeveel strijkstokgeld etc.
      Effectief altruisme doet geen uitspraak over welk onderwerp (bv. Klimaat, cultuur, dierenwelzijn, gezondheid) het beste is, dit is een persoonlijke overweging.
      Het grensgebied is of je objectief kan bepalen welk doel het effectiefst is. Kan je beter een blindegeleidehond kopen van 40.000, of van dat geld medicijnen kopen waarmee blindheid van 1000 Afrikanen voorkomen kan worden?

      Verwijderen
    3. Zegt N.I.V.E.A. je iets Petra? Jammer dat je zulke eikels als klasgenoten had. (Persoonlijk ben ik er erg voor de medemens te helpen, op welke wijze dan ook.)

      Verwijderen
  3. Goed stuk. Mijn mening is dat mensen moeten doen wat goed voelt. Ik denk dat het voor sommigen belangrijk is dat zij het gevoel hebben iets bij te dragen door een sportieve activiteit te organiseren of er aan deel te nemen. Ik doneer wel eens aan goede doelen wanneer er noodhulp nodig is, maar mijn grootste donaties komen na mijn dood (mocht ik mijn partner overleven).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat je zegt klopt grotendeels. Maar uiteindelijk is iets doen voor een goed doel ook altijd iets wat je doet om jezelf een goed gevoel te geven lijkt mij. Verder vind ik het wel apart dat de meeste goede doelen vaak in een duur pand zitten en een bestuur hebben dat een riant salaris verdient , terwijl de inkomsten vaak door vrijwilligers en donors en gewone mensen zoals jij en ik binnenkomen. Zelf heb ik weinig te besteden en geef eigenlijk alleen aan doelen waarvan ik weet dat wat ik geef ook zo direct mogelijk bij diegene komt die het nodig heeft. Zo ik acties waar hulpgoederen gevraagd worden altijd wel zodat je zelf kunt kiezen wat je geeft of dat nu voedsel of kleding is. Dan is voor mijn gevoel tastbaar en helder wat er met mijn geld gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt ook iets voor jezelf doen en tegelijkertijd voor een goed doel.
    Een van mijn hobby’s is haken. Nu kan ik mijn hele familie van dekens en vesten voorzien maar in plaats daarvan haak ik dekens voor ernstig zieke kinderen. De materiaal- en verzendkosten betaal ik zelf. En natuurlijk zou ik het geld wat ik hiermee kwijt ben kunnen overmaken naar een goed doel maar ik denk dat een kind blijer wordt van een leuke deken dan van de wetenschap dat een stichting wat extra geld heeft gekregen. Zo combineer ik mijn hobby met een goed doel.
    Groet, Ikkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk, als je graag creatief bezig bent, en je kunt er mensen blij mee maken, prima idee!

      Verwijderen
  6. Ik word daar een beetje moe van... Hoewel het in theorie een prachtige gedachte is natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De liefdadigheidssporten die jij beschrijft, zou ik ook nooit willen doen. Dat voelt voor mij toch een beetje te veel als 'kijk-mij-goed-bezig-zijn-terwijl-jij-betaalt'. In die zin kan ik je helemaal volgen. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat de 'zinloze overhead' gezien kan worden als een investering, omdat je onder aan de streep waarschijnlijk wel degelijk meer overhoudt dan wanneer de actie helemaal niet gehouden was.

    Er is één vorm van liefdadigheidssport waar ik graag voor betaal: kinderen die rondjes rond de school rennen voor een goed doel.

    (En als breien toevallig toch al je hobby is, en je de muren van je huis inmiddels kan behangen met al je dekentjes, mag je die van mij best voor een goed doel verkopen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, kinderliefdadigheid is een hele andere categorie. Kinderen kunnen leren om iets over te hebben voor andere enz. Maar van volwassenen verwacht ik dat ze dit al snappen

      Verwijderen
  8. Heb je nog tips voor goede doelen die wel impact maken zonder dat er teveel aan de strijkstok blijft hangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voordat je de bergen weer in gaat, wat gaat er nu met dat box3 gebeuren, de rijken worden almaar slapend rijker, een vooropgezet plan?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik geef aan doelen waar ik me mee verbonden voel... En door het geld geven blijf ik ook betrokken . Overigens: het goede doel waar ik werk zit in een oude slagerij in een winkelstraat, het tocht er aardig in sommige ruimtes, maar we hebben vorig jaar wel de 25 jaar oude keuken vervangen. Ik verdien er genoeg, dat wel, maar zeker niet riant - zoals geen van mijn collega's.

    BeantwoordenVerwijderen