maandag 20 augustus 2018

Energieverbruik 2018

We zijn al ver over de helft van 2018, tijd om een energiebalans op te maken. Het vorig jaar was ik een recordaantal keren naar het werk gefietst, namelijk 113 keer. Het zou moeilijk zijn om dit te evenaren, en persoonlijk wilde ik er niet naar streven, omdat ik niet moet doorschieten in mijn gedrag. Bovendien heb ik dit jaar best vaak thuis gewerkt. Dat scheelt in de brandstof, maar ook in de fietskilometers. Toch ben ik aardig op weg om het record van het vorig jaar te evenaren of te verbreken:

De oranje lijn is het aantal keren dat ik dit jaar tot nu toe met de fiets ben geweest. Door het mooie weer en doordat ik deze vakantie geen lange aaneengesloten periode vrij heb genomen lig ik nu zelfs voor: de teller staat op 77 keer, goed voor 4620 km!

Dit resultaat heeft direct effect op het autoverbruik: sinds de tijd dat we een auto hebben is het verbruik continue aan het zakken. Ze zitten nu op ongeveer 13500 km per jaar:

Elektriciteit blijft redelijk constant, op zo'n 1700kWh per jaar. We doen nog steeds niks geks met stroom:
Het gasverbruik ligt op zo'n 1250 kuub per jaar. Deze resultaten zijn zeer moeilijk direct aan ons toe te schrijven, omdat het jaarlijkse verbruik vooral afhankelijk is van de temperatuur:
Ten slotte water. Je zou verwachten dat het verbruik heel hoog ligt ivm de droogte. Het tegendeel is waar. Ik heb slechts spaarzaam gegieterd, 1 of 2 gieters per dag. Dat is net zo veel als een paar keer de wc doorspoelen. Voor de rest is het bad veel minder gebruikt.
Zie ook:
onze hypotheek

3 opmerkingen:

  1. Krijg je een kilometervergoeding voor de fiets of voor de auto?
    Als je thuis werkt loopt die vergoeding dan door, dat zou enorm schelen.
    Zelf zitten we bijna op het dubbele van je elektriciteit, maar niet op gas. Tijd voor een nieuwe ketel, isolatie?
    Vangen jullie het eerste koude douchewater ook op om de wc mee door te kunnen spoelen, tanden poetsen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. -ik krijg kilometer vergoeding ongeacht hoe ik naar het werk ga, en dus niet als ik thuis werk.
      -ons huis is van 1958, we hebben alles geisoleerd, maar het blijft een oud huis. Ons gasverbruik is desondanks veel lager dan gemiddeld
      -nee, koud water kost ruim een euro per kuub, deze besparingen zetten nauwelijks zoden aan de dijk. Met kokend water ben ik een stuk zuiniger

      Verwijderen
  2. Mooi om de trend in de tijd te zien. Hou het zelf ook al jaren (maandelijks) bij.

    BeantwoordenVerwijderen