CO2, NH3, NOx... de mensheid maakt het niet gemakkelijk voor het milieu. Veel mensen maken zich hier zorgen om. Maar een hele grote groep ziet het andersom: het milieuw maakt het niet gemakkelijk voor de mensheid: hoe meer het milieu onze leven belemmerd, hoe meer mensen hun kop in het zand steken en niet willen geloven dat ons milieu het steeds lastiger heeft.
Zoals je verwacht hoor ik bij de eerste groep. Ik ben geen Greta Thunberg die zijn hele leven aan demonstreren wijdt, maar ik probeer m'n leven wel zo in te richten dat mijn foodprint zo klein mogleijk is, zonder aan levenskwaliteit in te hoeven boeten.
Daarom neem ik zoveel mogelijk de fiets, en als ik de auto neem, dan rij ik niet harder dan 100km/u. Een paar jaar geleden heb ik al laten zien dat langzamer rijden geld bespaart, maar ook minder verkeersslachtoffers, CO2 uitstoot en files. Als deze argumenten waren blijkbaar niet genoeg voor de VVD alias de vroempartij. Maar nu komt er nog een extra voordeel bij: minder stikstofuitstoot. En aangezien nu de hele Nederlandse economie vast begint te lopen door stikstof gaat de VVD waarschijnlijk overstag. En zij zijn niet de enige. D66 wil zelfs een stapje verder gaan door alle snelwegen maximaal 90km/u te maken, zie hier.
Dit past bij een pragmatische partij die zijn wetenschappelijk bureau op orde heeft. 90 km/u is inderdaad de snelheid die de beste doorstroming geeft, en waarbij de meeste auto's het zuinigste lopen.
Ook bij longartsen, omwonenden en Veilig Verkeer Nederland gaan de vlaggen uit als de maximum snelheid wordt verlaagd. Zie hier een NOS reportage.
Minimalisme, opgelegd door de Raad van State. Half Nederland mokt, maar over een paar jaar weten we niet beter.
Zie ook:
wat levert langzamer rijden op de snelweg op?
100km/u levert meer op dan alleen geld
Ik zie het weer als een politieke zet van de vvd om die groenen wat stiller te krijgen. Als de BV Nederland door deze regelgevingen stil komt te vallen dan houden ze weinig stemmen meer over. Boeeeeeeee
BeantwoordenVerwijderenIk moet het Rutte nageven hij heeft het milieu, dat vroeger een links dingetje was, op een schitterende wijze gekaapt en er een verdienmodel van gemaakt.
VerwijderenBij de klimaattafels mochten alleen de grote ondernemingen aanschuiven en de kleine ondernemingen met de goedkope oplossingen werden geweerd.
dat moet je m inderdaad nageven. Echt een gemiste kans van Groenlinks om dit kabinet te zitten, maar ze hebben hun poot stijf gehouden over vluchtelingen, en dat was volgens mij niet het punt waarom mensen op Groenlinks hadden gestemd...
VerwijderenHet is zo mooi dat alle crises ophouden aan de grens. In België en Duitsland is geen enkele sprake van een crisis. Heel bijzonder allemaal.
VerwijderenIk ben zeer benieuwd wat na zure regen, ozongat, CO2 en nu stikstof de volgende crisis is waardoor de hele kudde van slag raakt en Nederland danwel het Westen de hele wereld weer eens gaat redden door het nemen van (monetaire) maatregelen.
BeantwoordenVerwijderen32% van alle stikstof komt uit het buitenland. Het zou verboden moeten worden. Wacht, als we er nou één Europa van maken, dan hebben we dat probleem in ieder geval niet meer!
Oh, en verder, het echte probleem is overbevolking (ja ook in Nederland). In heel korte tijd zijn we van 12 miljoen inwoners naar (binnenkort) 18 miljoen toegegaan. Zuinig aandoen of langzaam rijden is op korte termijn geen oplossing meer. Mensen zullen gehuisvest moeten worden en pover wegen naar hun werk moeten gaan. Nederland wordt onvermijdelijk een stadstaat met hier en daar wat mooie parken, laten we ons daar op richten en proberen ons daar op voor te bereiden.
VerwijderenAl het andere is volkomen onzin en miskent de realiteit.
Zoals Lonneke hier al terecht aangeeft: geboortebeperking is en oplossing voor de lange termijn. Maar het klopt dat hier best eens een objectieve discussie over gevoerd mag worden.
VerwijderenNederland en natuur is volkomen onzin. Weer iets, na ICT, wat de overheid niet kan. De Oostvaarderplassen is daar een mooi voorbeeld van. Of de 'ganzenplaag' in de Natura 2000 gebieden...slachting onder de vogels door de windmolens, of de processierups. Voor wat betreft het laatste de mond vol van natuur maar als we er last van de haartjes hebben dan plakken we het aan bomen vast en steken we het in de fik en noemen we het een plaag.
VerwijderenNederland en natuur...volkomen onzin.
Zure regen en ozongat hebben we mondiaal met succes getackeld: zwavel uitstoot en cfk productie is met 90% afgenomen. Dit was ongelijk omdat deze uitstoot tot enkele processen beperkt waren. Co2 en stikstof is een veel breder probleem, dat breed aangepakt gaat worden.
VerwijderenZure regen, deels veroorzaakt door intensieve veeteelt, is voornamelijk opgelost door het beperken van de uitstoot van CFK's in West-Europa en zeker niet daarbuiten. Daarnaast bleek het ozongat-problematiek 'we gaan allemaal dood' volkomen onzin te zijn. Het gat had een eigen leven en groeide of kromp als het daar zin in had.
VerwijderenCO2 is geen probleem maar een verzonnen crisis. Bomen en planten groeien van CO2 en het blijkt dat er op het noordelijk halfrond meer bomen groeien dan ooit. Maar goed dat we crises met het nemen van monetaire maatregelen op kunnen lossen. Dat blijkt ook wel weer uit de stikstof crisis. Dit stopt verbazingwekkend genoeg precies bij de grens aangezien België en Duitsland het totaal niet als een probleem zien en ook geen maatregelen nemen.
Oplossingen voor deze verzonnen crises zijn er wel. Naast maatregelen die alleen op Europees niveau voor nivellering zorgen zijn er heel effectieve en goedkope oplossingen. Zo is berekend dat als we mondiaal 1 biljoen bomen planten - wat niet zo heel moeilijk is - het CO2-probleem volledig is opgelost. Dus iedereen naar het tuincentrum van het weekeind!
Op dat punt kunnen we ook eens kijken naar een land als Frankrijk. Een milieuvriendelijke manier van visserij (pulsvisserij) wordt door hen om zeep geholpen ten faveure van de eigen industrie. Nederland kijkt de andere kant op maar zou - zo monetair milieubewust als het is - de poot stijf moeten houden. EU....het gebeurt niet want milieu enzo. Onze vissers blijven pulsvissers.
Wellicht dat dat trouwens de volgende crisis wordt....kan niet wachten.
CO2 concentraties in de atmosfeer zijn in parts per million. Als er 2 keer zoveel CO2 zou zijn, dan zou dat voor dieren niet uitmaken, planten zouden het wellicht iets beter doen. Maar dat is het probleem niet: het gaat hier om klimaatverandering. Als je naar geologische tijdsschaal kijkt, dan zijn er genoeg tijden te vinden dat er meer/minder bomen/ijs/temperatuur was. Een ander klimaat kan de aarde dus prima hebben, maar snelle veranderingen niet. Bedenk ook dat Nederland voor het grootste gedeelte van de geologische geschiedenis onder water lag. Heel natuurlijk dus, maar niet wenselijk. Nederland heeft vooral last van stikstof door de hoge bevolkingsdichtheid en hoge dierdichtheid. Vooral de dierdichtheid is ongeevenaard in de wereld, dus wij vormen het probleem, niet Belgie en Duitsland.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenIk denk dat je het zelf wel snapt dat het allemaal totale onzin is. Het komt overigens allemaal van een vent die zich niet meer kan herinneren of hij is bijgepraat over 74 doden.
VerwijderenHoe dan ook, 32% van de stikstof komt uit het buitenland en 46% komt van de landbouw. Die laatste overigens is vanaf 1990 (3.000 mol per hectare) inmiddels teruggelopen naar 1.600 mol per hectare. In plaats van klagen in het buitenland gaan we het autoverkeer aanpakken dat maar voor 6% van de stikstof zorgt...onzin. Maar geloof het lekker.
De laatste keer dat er consensus in de wetenschap was, werden er mensen op de brandstapel gezet die claimden dat de aarde rond was. Ketterij!
Een rotmaatregel zou zijn om de ongebreidelde immigratie te beperken die jaarlijks voor de aangroei als een stad als Helmond zorgt, en ja die moeten ergens wonen.
Volgende crisis zal wel broeikasgassen zijn, die term heb ik van de week al vier keer horen vallen. Dus we gaan weer geld inleveren!
Now we are talking, ohhh sometimes we..
VerwijderenLas ergens dat de extra kilometers plus 100 km per uur veel accijns in het laadje brengen een slordige 100 miljoen euro.
BeantwoordenVerwijderenMaar zo langzamerhand ben ik immuun geworden voor dit kabinet en geld. Er is met deze economie en lage rente voldoende geld.
Ondanks dat is er een schreeuwend tekort aan geld voor noodzakelijke dingen, zoals zorg, veiligheid, onderwijs. Gekapte bomen die in houtstookcentrales gaan en nog harder de vervuiling aanjaagt.
Lees ook dat er mensen verhuisd zijn om ademhalingsproblemen. Zo lang heeft dit kabinet getalmd met het behalen van de doelen. Het was te verwachten dat Nederland te laat is.