donderdag 28 december 2023

Veranderen van financiele focus

Dit jaar heeft me financieel geen windeieren gelegd: dankzij financieel bewust leven en een vervroegde erfenis heb ik een hypotheekdeel volledig kunnen aflossen. Nu dit hypotheekdeel van 5.3% is afgelost, mijn spaarhypotheek van 5.3% lekker door renteniert, en de rentevaste periode van alle andere delen zijn afgekocht en weer vastgezet op 1.3%, is mijn hypotheek "klaar": nu aflossen zou geen rendabele investering zijn.
Hoewel dit natuurlijk fantastisch is, kleeft er ook een nadeel aan: ik heb nu minder investeringsopties. Voorheen verdeelde ik mijn investeringen tussen aandelen en aflossen: als de koers laag stond ging het geld naar aandelen, waren de aandelen te duur, dan kon ik nog altijd aflossen. Deze vlieger gaat dus niet meer op, en aangezien er nog steeds weinig interessants gebeurd met de aandelenmarkt (af en toe een leuk dipje om te investeren, maar niet groot genoeg om een klapper te maken), ben ik dus op zoek gegaan naar alternatieven.

Het belangrijkste alternatief waar ik onlangs mee ben begonnen is pensioensparen. Nu dit jaar mijn vermogen flink boven de belastingvrije voet komt, begint dit nu echt rendabel te worden. Bovendien is in 2023 de jaarruimte aanzienlijk verhoogd. En met wat hulp van Mr. FOB kwam ik al een heel eind. Mocht je nu een uitgebreide analyse verwachten van optimalisaties en afwegingen van verschillende bedrijven: helaas, dat ga ik niet doen, om duidelijke redenen:

  • Mr. FOB kan het veel beter uitleggen dan ik
  • Door er veel over te vertellen wek ik de suggestie dat ik er veel vanaf weet
  • Ik wil geen bedrijven noemen, omdat ik geen reclame wil maken, en omdat, nouja, ik heb er gewoon eentje willekeurig gekozen.

Wellicht, als ik het volgend jaar de belastingformulieren allemaal heb overleefd en er ondertussen meer van weet, kan ik er meer over uitweiden.

Maar de andere investering is iets waar ik al vaker over heb verteld, en ook bijvoorbeeld MrMoneyMustache, maar wat je in weinig in Nederland hoort: goede doelen. Twee jaar gelden heb ik mezelf al een keer een norm opgelegd: minimaal 1% van mijn vermogen en/of 0.7% van mijn inkomen. Het afgelopen jaar heb ik weer een paar extra periodieke giften ondertektend. In de onderste grafiek zie je dat ik dit jaar aanzienlijk meer heb geinvesteerd:

Mocht je afvragen waarom de blauwe lijn nu boven de rode lijn ligt: ik heb veel meer gedoneerd, terwijl mijn inkomen slechts een paar procent omhoog is gegaan, dus de blauwe lijn steeg heel hard. Mijn vermogen is daarentegen bijna verdubbeld, dus de rode lijn stijgt minder hard. 
Dus, inderdaad, ik geef meer dan een procent van mijn vermogen jaarlijks weg. Is dat veel? Ik denk dat het meevalt. Als je het vertaalt naar saving rate: als je je saving rate 1% verlaagt, verleng je je rit naar financiele onafhankelijkheid met slechts grofweg 5%. Een acceptabel offer, voor een betere wereld.
 
En zo zorg ik dat ik met een warm gevoel door de kerstdagen kom.
 

6 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat je dit doet! En gefeliciteerd met de financiële stappen die je hebt gezet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je hypotheek er zo goed uit ziet. Ik zou daar nu ook niet méér geld in steken. Misschien kun je nu als je iets anders wil dan beleggen in aandelen, een spaardeposito openen tegen een mooie rente voor een wat langere looptijd? (In mijn portfolio schaar ik geld op de spaarrekening, geld in deposito's en geld in de stenen allemaal in dezelfde component van "weinig risico, lage opbrengst".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat je aan goede doelen geeft. Een paar jaar geleden heb ik dat ook een paar keer gedaan, tot ik las dat twee directeuren bijna €250k per jaar opstreken. Daar werd mijn gevoel wat minder warm van.
    Wellicht als we wat meer FO "zekerheid" hebben, dat we dan weer structureel gaan doneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het ene goede doel is het andere niet. Gelukkig zijn er stichtingen die goede doelen vergelijken en beoordelen op effectiviteit. Kijk bijvoorbeeld op https://doneereffectief.nl/

      Verwijderen
  4. Wij gaven een aantal jaar geleden ongeveer 10% aan verschillende goede doelen. Dat is de afgelopen jaren minder geworden en zit nu denk ik rond de 5%.
    Natuurlijk zijn er doelen die het geld niet allemaal goed besteden, maar daar probeerden we wel op te letten.
    We gaven onze kinderen hun zakgeld in ‘stukjes’, waarbij ze ook 10% apart legden in hun goede-doelen-potje. Ze mochten zelf kiezen waar ze dat aan gaven. Soms sprak het doel van het zendingsgeld op school hen zo aan dat ze het mee naar school namen. Maar liever namen ze het mee naar een bazar of rommelmarkt voor een goed doel: als ze daar wat kochten, hielden ze er zelf ook nog wat aan over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ondernemer en ik leg maandelijks ruim 1000 in in mijn pensioen beleggers rekening. Geen reclame, maar ik doe dit via DeGiro. Bij dit product heb je veel vrijheid in te kiezen fondsen. Je kan ook kiezen om alles in ASML te stoppen. Of dat verstandig is, is een tweede. Nadeel van DeGiro is dat je niet automatisch kan beleggen. Storten doe ik middels automatische overboeking, maar de keuze van beleggen moet ik handmatig doen. De keuze vrijheid heeft voor een nadelen. Als je er niet naar wil omkijken is BND een betere keuze. Dan kan je standaar beleggen in een fonds, automatisch en al.

    BeantwoordenVerwijderen